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New approach on prediction of fault zone ahead of tunnel face by using $x-R_s$ control chart for RMR parameters

RMR 변수의 $x-R_s$ 관리도 분석을 통한 굴착면 전방 단층대 예측 기법

  • 임성빈 (한국건설기술연구원 지반연구실) ;
  • 김광염 (한국건설기술연구원 지반연구실) ;
  • 김창용 (한국건설기술연구원 지반연구실) ;
  • 서용석 (충북대학교 지구환경과학과)
  • Received : 2010.11.11
  • Accepted : 2010.11.26
  • Published : 2010.11.30

Abstract

A new approach for prediction of a fault zone ahead of tunnel face by using statistical control charts is suggested and applied to the construction site. $x-R_s$ control charts of RMR parameters were investigated as approaching and passing through fault zone. The abnormal signal from the control charts was observed and analyzed based on statistical criteria. Fault zones in the application area were predicted in advance using this method and it was verified by comparing with observation data like horizontal boring and face mapping.

통계 관리도 기법을 활용한 터널 굴착면 전방 단층대 예측 기법을 제시하고 적용성을 검토하였다. 5개의 RMR 변수와 기초 RMR에 대한 $x-R_s$ 관리도를 작성하여 단층대로 접근함에 따른 각 변수의 변화 분석을 통해 이상 구간을 통계적인 기준에 의해 판정하였으며, 이러한 이상 구간을 단층대 구간으로 간주하였다. 관리도 평가 기법을 터널 시공현장에 적용한 결과, 선진수평시추 및 막장 관찰을 통해 확인된 3 개소의 단층대 구간은 관리도 판정에 의해 단층대가 출현하는 시점보다 각각 1~3 굴착면 이전에 인지되었으며, 거리로 환산하면 2.2 m, 5.0 m, 6.0 m 이전에 해당된다.

Keywords

References

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