A concrete lining of NATM tunnel had been considered as interior materials. But recently we consider it as structural materials. Therefore we must consider various loads. Relaxed rock load is a main load which decides thickness and reinforcement presence of concrete lining. In practice conservatively, Terzaghi's rock load theory has been accepted to estimate relaxed rock loads in urban subway tunnel design. This study investigates the equations of relaxed rock loads used in the design of NATM concrete lining. Structural analysis are executed based on various equations of relaxed rock loads, and concrete lining forces are compared.
NATM 터널의 콘크리트라이닝은 국내 도입 초기에는 내장재로서 고려되었으나, 최근에는 구조재로서의 역할로 고려되고 있다. 따라서 설계 시 여러 가지 하중을 고려해야 하며, 그중에서도 지반이완하중은 콘크리트라이닝의 두께 및 철근보강유무를 결정하는 주요 하중이다. 도심지 지하철터널에서는 한계평형이론식 Terzaghi 암반분류 등을 사용하여 비교적 높은 이완하중을 적용하여 설계하고 있다. 본 연구에서는 이완하중 산정식들에 대해 검토하고 이완하중 산정법에 따른 구조계산을 수행하여 콘크리트라이닝의 거동을 파악하고자 한다.