초록
오르막차로는 오르막 구간에서 속도 감소가 큰 대형차의 혼입률이 증가하여 교통용량의 감소가 크게 예상되는 경우, 고속 교통류에서 저속 교통류를 분리하기 위해서 설치된다. 오르막차로와 관련된 기존의 연구는 오르막차로의 구간선정, 시종점 위치, 설치방법 등 주로 도로설계기준과 관련된 내용에 집중되어 왔다. 그러나, 교통운영측면에서 오르막차로는 교통량이 증가할 경우 주요한 병목지점이 된다고 알려져 있는 바, 본 연구에서는 교통운영측면에서 교통량(v/c), 중차량비, 종단경사에 따라 오르막차로 일시 폐쇄가 혼잡 감소에 미치는 영향을 파악하고 아울러 적절한 교통운영기준을 수립하고자 하였다. 중부내륙고속도로 낙동분기점 부근의 오르막구간(136.9K~133.3K, 길이 3.6km, 구배 3.7%)을 대상구간으로 선정하여 교통운영변수에 따른 시뮬레이션 분석을 수행한 결과, 교통량과 중차량비가 오르막차로의 주요한 교통운영기준이 되는 것으로 나타났다. 즉, 오르막차로로 인한 혼잡을 막기 위해서는 교통량비가 0.8이고 중차량비 50%일 때 종단경사와 상관없이 폐쇄하는 것이 효과적이며, 교통량비 1.0일 경우에는 중차량비, 종단경사와 상관없이 오르막차로 폐쇄가 효과적으로 나타났다. 특히 일반적인 소통상황에서는 오르막차로 운영효과가 더 큰 것으로 나타나, 교통량 및 중차량비의 변화에 따라 오르막차로의 탄력적 운영이 필요함을 알 수 있었다. 본 연구를 계기로 도로시설의 탄력적 운영기준에 대한 연구가 활성화될 수 있을 것으로 기대된다.
A climbing lane is installed to separate low-speed traffic from high-speed traffic if drastic traffic capacity reduction is expected due to a large number of vehicles that slow down in the upward section. Existing studies on climbing lanes have focused on the designation, location of starting and ending points, and installation method of climbing lane with regard to road design standards. However, in terms of traffic operation, it was known that the climbing lanes cause traffic congestion due to the increase of traffic volumes. In this regard, this study aims to establish traffic operational guidance as to how much effects temporary closure of climbing lanes can have on traffic improvement according to the volume-capacity ratio, grade, and composition of trucks. A test section of simulated climbing lane was selected in Nakdong JC bound for Masan(136.9K~133.3K, 3.6km, 3.7%) on Jungbunaeryuk expressway to conduct VISSIM analyses, microscopic traffic simulation based on such control variables as traffic volume(v/c), grade and the trucks ratio. As a result of the analyses, it has been found that v/c and the ratio of trucks are the key variables for efficient traffic management of climbing lanes in order to relieve traffic congestion via climbing lane. If ratio of trucks are more than 50% and when v/c would be 0.8, both climbing lane would be closed and non-operated regardless of grade and ratio of trucks when v/c is 1.0. With the increased traffic due to a five-day work week system, continued peak hours during the weekday, increased and various patterns of congestion on expressway, this study would be expected to contribute to facilitating researches on flexible operational standards for road facilities.