선박승무원 출입관리를 위한 3차원 영상 큐브 암호 인터페이스 설계 및 구현

3D Image Qube Password Interface Design and Implementation for Entrance/Exit of Sailors

  • 발행 : 2010.01.31

초록

최근 여객용 선박을 즐기는 다양한 층이 확대되면서 일반 여행자들에게 공개하지 못할 공간 및 정보 등이 있다. 이런 이유로 특정 선박승무원 출입만 허용할 수 있는 보안시스템이 필요하다. 현재 보안시스템에 가장 많이 사용되는 생체인식 즉 지문, 홍채, 정맥 등 다양한 방법을 사용한다. 하지만 이 방법들은 흔적을 남기므로 또 따른 목적으로 사용할 수 있는 단점을 가지고 있다. 따라서 본 논문에서는 기존 암호입력 인터페이스의 문제점인 지문이 남는 위험을 방지하고자 손동작을 2차원 입력 영상으로부터 획득하여 손동작을 인식하고 3차원 영상 큐브를 이용한 암호입력 인터페이스 설계하고 구현한다.

Recently a passenger ship and liner has been spread throughout men of diversity, the space and informations is not open to general passenger. Therefore security systems are necessary for special sailors to admit them. Although security systems has a variety usage methods which are organism recognition(finger printer, iritis and vein etc) a few years ago, these usages has a defect reusing other objects because of leaving a trace. Therefore this paper designs and implements using 3D Qube image password interface which hand gestures are recognized after acquiring from 2D input image for protective marker of finger printer.

키워드

참고문헌

  1. 해양수산부 안전관리과실, "ISPS CODE 선박실무지침서", 2004, 6
  2. Document Number : METGN-0001-04, Guidance Note for Ship Security Alter System(SSAS), December 2004
  3. ISO 9564-1:2002 Banking - Personal Identification Number(PIN) management and security -- Part 1: Basic principles and requirements for online PIN handling in ATM and POS systems
  4. D. M. Gavrila, "The Visual analysis of Human Movement: A Survey," IDEAL Computer Vision and Image Understanding, Vol. 73, No.1, pp.82-98, January 1999 https://doi.org/10.1006/cviu.1998.0716
  5. 김계영, 김혜진, 조수현, 이재연, "인간-로봇 상호작용을 위한 제스처 인식 기술", 전자통신동향분석 제20권 제2호, 2005
  6. D. J. Sturman, "A Survey of Glove-based Input," IEEE computer Graphic & Applications, pp.30-39, January. 1994
  7. T. Ahmade, C. J. Taylor, A. Lanitis and T. F. Cootes, "Tracking and Recognition Hand Gestures, using Statistical Shape Models", ELSEVIER, Image and Vision Computing, Vol.15, pp.345-352, 1997 https://doi.org/10.1016/S0262-8856(96)01136-5
  8. J. Davis and M. Shan, "Visual Gesture Recognition", IEEE Proceeding Visual Signal Process, Vol.141, No.2, 1994
  9. C. Stiller and j. Konard, "Estimating Motion in Image Sequences: A Tutorial on Modeling and Computation of 2D Motion," IEEE Signal Processing Magazine, pp.1053.5888, 1998
  10. Y. Li, "Reforming the theory of invariant moments for pattern recognition," Pattern Recognition, pp.723-730, 1992
  11. Vladimir I. Pavlovic, Rajeev Sharma and Thomas S. Huang, "Visual Interpretation of Hand Gestures for Human-Computer Interaction: A Review," IEEE Trans. on Pattern Analysis and Machine Intelligence, vol. 18, no.7, July 1997
  12. Lawrence R. Rabiner, "A Tutorial on Hidden Markov Models and Selected Applications in Speech Recognition", Proceeding of the IEEE, Vol.77, No.2, 1989
  13. J. Yang, W. Lu, A. Waibei, "Skin-Color Modeling and Adaptation," CMU-CS-97-146, 1997
  14. R. C. Gonzalez and R. E. Woods, "Digital Image Processing", Addison Wesley, 2003
  15. 구자영 외, "OpenGL을 이용한 컴퓨터 그래픽스", 사이텍미디어, 2009
  16. Gary Bradski and Adrian Kaehler, "Learning OpenCV: Computer Vision with the OpenCV Library", O'REILLY, 2008
  17. http://www.mysql.com