Preliminary Research for Korean Twitter User Analysis Focusing on Extreme Heavy User's Twitter Log

국내 트위터 유저 분석을 위한 예비연구

  • 정혜란 (서울대학교 융합과학기술대학원 디지털정보융합학과) ;
  • 지숙영 (서울대학교 융합과학기술대학원 디지털정보융합학과) ;
  • 이중식 (서울대학교 융합과학기술대학원 디지털정보융합학과)
  • Published : 2010.05.31

Abstract

Twitter has been continuously growing since October, 2006. Especially, not only the users and the number of messages have been increasing but also a new concept in social networking called 'micro blogging' has diffused. Within Korea, service such as 'me2day' has already been introduced and the improvement of internet accessibility within mobile devices is expected to expand the 'micro blogs'. In this point, this research is executed to study the new medium, 'micro blog'. To do so, we collected and analyzed Twitter logs of Korean users. Especially, we were curious about the extreme heavy users using Twitter, despite of the linguistic and cultural barrier of the foreign service. Who they are, why and how they use the 'micro blog'. First, we reviewed the general aspect of followers and messages by collecting a certain number of random samples. Using the Lorenz curve we found out that there was the imbalance within the users and based on this phenomenon we deducted an extreme heavy user group. In order to perform further analysis, log analysis was performed on the extreme heavy users. As the result, the users used multiple mobile and desktop 'Twitter' clients. The usage pattern was similar to that of internet usage time but was used during their "micro" time. The users using 'Twitter' not only to spread messages about important information, special events and emotions, but also as a habitual 'chatting tool' to express ordinary personal chats similar to SMS and IM services. In this research, it is proved that 68% of the total messages were ordinary personal chats. Also, with 24% of the total messages were retweets, we were able to find out that virtually connected 'people' and 'relationships' acted as the dominant trigger of their articulation.

트위터는 2006년 10월에 출시된 이래로 지속적으로 성장하고 있다. 특히 방문자 수 등의 수치적인 성장과 함께 마이크로 블로깅(micro blogging)이라는 새로운 소셜 네트워크의 양식을 확산시키고 있다. 국내에서도 me2day 등 '토종' 서비스가 등장했을 뿐 아니라, 향상된 모바일 디바이스의 인터넷 접근성이 마이크로 블로그의 확산을 자극 할 것으로 예측된다. 이런 맥락에서 본 연구는 마이크로 블로그라는 새로운 매체에 대한 예비 연구를 시도한다. 이를 위해, 국내 상황에 초점을 맞추어 국내 트위터 사용자 로그를 수집, 분석했다. 특히, 트위터라는 '외산' 서비스의 언어적, 문화적 장벽에도 불구하고 이를 극단적으로 활발하게 이용하는 "익스트림 헤비 유저"에 주목하여, 이들은 도대체 누구이며 왜, 어떤 방식으로 마이크로 블로그를 이용하는지 검토했다. 먼저, 무작위 추출 방식으로 일정 수준의 표본을 수집하여 팔로우와 메시지 작성 활동의 전반적인 양상을 검토하였다. 여기서 로렌츠 커브를 적용하여 활동의 쏠림 현상을 확인하였고, 이 곡선을 토대로 국내 트위터 강참여자 집단인 익스트림 헤비 유저 그룹을 도출하였다. 본 연구에서 확보한 표본 가운데에는 총 6명의 익스트림 헤비 유저가 있었고, 이들의 2010년 1월 중 일주일치의 실제 트위터 로그를 추가로 수집하여 분석하였다. 결과적으로 이들은 모바일과 데스크탑에서 다수의 클라이언트를 이용하여 다양한 방식으로 트위터에 접근하고 있었으며, 인터넷 이용 시간과 유사한 패턴으로 이용하되, 생활 속에서 "촘촘한(micro)" 시간 간격으로 꾸준히 많은 양의 메시지를 작성하고 있었다. 중요한 정보, 특별한 이벤트나 감정을 다룰 뿐 아니라, 습관적으로 트위터를 이용하고 있었으며 무엇보다 이들은 마치 SMS나 인터넷 메신저처럼 일종의 '대화의 도구'로써 트위터를 이용하고 있었다. 수집기간 중 이들이 작성한 트윗의 68%가 대화형에 속하는 것으로 나타났다. 또한 나머지 중 24%는 리트윗으로, 가상적으로(virtually) 연결된 '사람' 및 '관계'가 발화의 지배적인 동인(trigger)으로 작용하고 있음을 확인하였다.

Keywords