Effect of Perceived Cosmetic Brand Personality on the Preference of Women Consumer in 20~30's

20~30대 여성 소비자들의 화장품 브랜드 개성 지각이 선호에 미치는 영향

  • Kim, Hyun-Hee (Dept. of Clothing & Textiles, Chonbuk National University) ;
  • Kim, Yong-Sook (Dept. of Clothing & Textiles, Chonbuk National University)
  • Received : 2010.08.17
  • Accepted : 2010.12.04
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The purpose of this study was to examine effects of perceived cosmetic brand personality on the preference of women consumer in 20~30's who started applying adult makeup and were sensitive to cosmetics and makeup techniques to provide domestic cosmetic brands with unique personality marketing resources. A questionnaire developed by researchers was used and 538 questionnaires were used for data analysis. Data was analyzed by SPSS PC(Ver. 16.0). Factor analysis, one-way ANOVA, and muliti regression analysis were done. The findings of this study were; Domestic cosmetic brands' personality factors were aesthetics, performance, interest, competency, and boldness. In case of Isaknox, women consumers in 20-30's preferred it when they perceived its aesthetics, performance, and competency. They preferred Lacvert when they perceived its aesthetics and interest, while they preferred The Face Shop when they perceived its aesthetics, performance, and competency. They preferred domestic cosmetic brand was Hera most, followed by Laneige, Isaknox, Lacvert, and The Face Shop in a descending order. Also they preferred Laneige when they perceived its competency and Hera when they perceived its aesthetics and interest.

Keywords

References

  1. 공유미 (1994). "화장품의 구매 행동에 관한 연구." 청주대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 김민정, 유유정 (2007). "인구통계적 특성에 따른 미용실 이용 특성." 한국미용학회지 13권 2호.
  3. 김영란 (2008). "대학생의 국산화장품과 수입 화장 품 구매동기에 관한 연구." 한국미용학회지 14권 2호.
  4. 김정욱, 조재립 (2004). "브랜드 이미지가 소비자의 구매행태에 미치는 영향에 관한 연구: 국내화장품 중심으로." 대한산업공학회지 춘계학술대회 프로시딩.
  5. 남경희 (2005). "국내화장품 브랜드의 글로벌 이미지가 소비자의 구매의사에 미치는 영향." 상명대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 문정혜 (2004). "직장여성과 여대생의 브랜드 선호 및 구매 행동에 관한 분석." 경희대학교 아트퓨전디자인대학원 석사학위논문.
  7. 민경인 (2006). "브랜드 개성이 소비자 태도에 미치는 영향." 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  8. 박혜선 (2009). "국내 및 해외 유명 화장품 브랜드의 선호와 성과에 미치는 영향 요인." 한국생활과학회지 18권 2호.
  9. 방정원 (2006). "20-30대 직장여성의 화장품 구매 행동에 관한 연구." 숙명여자대학교 원격대학원 석사학위논문.
  10. 백인금 (2006). "화장품 브랜드 개성과 기능적 속성이 애호도에 미치는 영향에 관한 연구." 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 변윤호(2007). "차별화 전략으로 성공한 화장품 브랜드의 디자인 경영 사례 분석: 아모레퍼시픽 헤라 브랜드를 중심으로." 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 신정은 (2007). "유명 브랜드 화장품에 대한 선호와 구매 행동에 관한 연구." 숙명여자대학교 원격대학원 석사학위논문.
  13. 안나영 (2006). "20-30대 소비자의 의복 태도에 따른 속옷 구매 행동 연구." 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 이옥경 (2005). "화장품 브랜드개성과 영향요인에 관한 연구." 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 정혜경(2005). "화장품 브랜드 이미지와 자아이미지의 상관성에 관한 연구." 숙명여자대학교 원격대학원 석사학위논문.
  16. 조강민(2004). "화장품 광고에 나타난 브랜드 개성에 관한 연구." 한국외국어대학교 정책과학대학원 석사학위논문.
  17. 진주영 (2004). "화장품 브랜드 구매와 관련한 브랜드 개성의 역할." 경희대학교 경영대학원 석사학위논문.
  18. "2008년 화장품 산업 분석 보고서" (2009년 3월 25일 [2009년 7월 7일 검색]) 한국보건산업진흥원[온라인게시판]; available from World Wide Web@http://www.khidi.or.kr
  19. "2009년 국내 화장품업계, 공격적마케팅 성장 예상" (2009년 1월 3일 [2009년 4월 24일 검색]). 뉴시스헬스 [온라인잡지]; available from World Wide Web@http://www.newsishealth.com
  20. "브랜드숍 2008년 결산 & 2009년 계획" (2009년 1월 1일 [2009년 4월 31일 검색]) 뷰티누리 [온라인잡지]; available from World Wide Web@http://www.beautynury.com
  21. "세계적 연구센터와 연계우수 화장품 개발" (2009년 7월 15일 [2009년 7월 16일 검색]) 장업신문[온라인신문]; available from World Wide Web @http://jangup.com
  22. "화장품 '수출 전략산업' 육성" (2009년 2월 13일 [2009년 4월 15일 검색]) 한국경제 [온라인신문]; available from World Wide Web@http://www.hankyung.com
  23. "화장품업계 해외시장 진출" (2009년 5월 23일 [2009년 6월 3일 검색]) 이데일리 [온라인신문]; available from World Wide Web@http://www.edaily.co.kr
  24. "LG생활건강 실적개선" (2009년 7월 23일 [2009년 7월 28일 검색]). 매일경제 [온라인 신문]; available from World Wide Web@http://www.mk.co.kr
  25. Aaker. J. L. (1997). "Dimensions of Brand Personality." Journal of Marketing Research Vol. 34, No.1.
  26. Adams, G. R. (1985), "Attractiveness through the Age: Lmplication of Facial Attractiveness Over the Cycle." in The Psychology of Cosmetic Treatments. New York: Praeger Publisher.
  27. Alexander, L. B. (1992), "How Brand Image Drives Brand Equity." Journal of Advertising Research Vol. 22, No. 11-12.
  28. Fournier, S. (1993), "Consumers and Their Brand: Developing Relationship Theory in Consumer Research." Journal of Comsumer Research Vol. 22.
  29. Keller, K. L. (1993). "Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity." Journal of Marketing Research Vol. 57, No. 1.
  30. Kolter, P. (1997). "Marketing Management Analysis." Planing and Control. New York: Prentic-Hall, Inc.
  31. Plummer, B. (1985). "Brand Personality: A Strategic Concept for Multinational Advertising." in Marketing Educators Conference. New York: Free Press.
  32. Siguaw, L. and A. Judy (1999). "The Brand Personality Scale." Corneil Hotel and Restaurant Administration Quartely Vol. 40, No. 3.
  33. Stanton, W. J (1987). Fundamental of Marking. New York: McGraw-Hill Book Co.
  34. Thomas, T. (1995). "Extending Human Personality to Brands: The Stability Factor." Brand Management Vol. 11, No. 4.