3-DAT Based Evaluation Method for Mobile Game Development Process

3-DAT 기반의 모바일 게임 개발 프로세스 평가 방법

  • Received : 2010.08.04
  • Accepted : 2010.11.05
  • Published : 2010.12.20

Abstract

The 4-DAT is a tool for analyzing general development process such as XP and Scrum. In this paper, we suggest a new evaluation method based on 3-DAT for mobile game. Since the 4-DAT has inappropriate evaluation items and unnecessary elements for mobile game development, a revised evaluation method which was optimized using three dimension. The 3-D based evaluation method have development context variables of 5 items and 20 detailed criteria. They were defined based on the theory of P.Abrahammsson, B. Boehm and R. Turner. For the experiment, We applied to five mobile game developments which were earned out for 4 months. It analyzed the three factors of the development teams dependence, inequity and flexibility. This study found that short-term mobile game developments can be completed with low risk when dependence is low, inequity is high and flexibility is high.

4-DAT는 일반적인 소프트웨어 개발 방법인 XP와 Scrum을 분석하는 도구이다. 본 논문에서는 3-DAT를 기반으로 모바일 게임 개발 환경에 맞는 새로운 팽가 방법을 제안한다. 4-DAT 평가 방법은 모바일 게임 개발에 있어서 평가 항목 및 불필요한 요소가 있기 때문에 3차원으로 최적화된 명가 방법을 적용하였다. 본 논문에서는 새롭게 정의한 3-DAT 기반의 팽가 방법을 위해 P. Abrahamsson, Boehm. B, R. Tumer의 이론을 기초로 하여 5항목, 20세부 기준의 개발 상황 연수를 정의하였다. 실험 방법은 4개월 동안 진행된 5개의 모바일 게임 개발 데이터를 기반으로 개발 상황 연수와 재구성된 3-DAT에 적용하였고, 구현한 시뮬레이터를 통해 3차원 그래프를 도출하였다. 실험 내용은 개발팀의 의존성, 편중성, 유연성에 대한 요소를 분석하였다. 실험 결과로 단기간의 모바일 게임 개발 시 의존성이 높고, 편중성이 낮으며, 유연성이 높을 때 위험성이 적은 개발을 완료 할 수 있음을 알 수 있었다.

Keywords

References

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