Features of Chinese Lower-grade Elementary Mathematics Textbooks in Contrast with Korea's

중국 초등학교 저학년 수학교과서의 특징

  • Kim, Pan-Soo (Busan National University of Education) ;
  • Zhou, Wa (School of Elementary Education, Hangzhou Normal University) ;
  • Hong, Gap-Ju (Busan National University of Education)
  • Received : 2009.07.04
  • Accepted : 2009.08.19
  • Published : 2010.08.31

Abstract

Under the consideration of Chinese math education tradition and new educational orientation, we compared and analyzed Korea and China's lower-grade elementary school textbooks. The result was that Chinese textbook puts much emphases on practice, skill and repetition, presents condensed contents, provides various learning contents simultaneously, rich humorous expressions, and a lot of implicit representations. From these results, we presented some implications for our mathematics education, future textbook writing, and the follow-up studies.

이 연구에서는 중국 수학교육의 전통과 새 교육과정의 취지에 대한 고려 하에, 중국 초등학교 저학년 교과서의 특징을 한국 교과서와 비교하여 분석하였다. 그 결과 중국 교과서는 연습과 기능을 중요시하고, 개념을 통합적으로 제시하고, 다양한 학습내용을 동시에 제시하고, 곳곳에 유모어러스한 표현을 담고 있으며, 문제의 조건을 함축적으로 제시하는 등의 특징이 있는 것으로 드러났다. 이러한 분석 결과로부터 우리나라 교과서 집필과 수학교육 전반에 대한 시사점을 제시하였으며 후속연구의 방향을 제안하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : Education Research Institute, Busan National University of Education