참고문헌
- Jun, J. W. and Lee, S., "Mobile media use and its impact on consumer attitudes toward mobile advertising," International Journal of Mobile Marketing, Vol.2, No.1, pp.50-58, 2007.
- 박성연, 이종미, 임숙자, "남․녀 청소년의 자아 존중감 및 물질주의 가치관의 생활 식생활 행동," 대한가정학회지, 제39권, 제8호, pp.1-18, 2001.
- 김종회, 조현주, "청소년의 소비자 의식과 의복구매행동," 한국가정과 교육학회지, 제15권, 제2호, pp.67-68, 2003.
- Blumler, J. G.. and Katz, E., "The uses of mass communications : current perspectives on gratifications research," Beverly Hills, CA: Sage, 1974.
- Swanson, D. L., "The uses and misuses of uses and gratifications," Human Communication Research, Vol.3, No.3, pp.214-221, 1977. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1977.tb00519.x
- 김유정, "Open Source 기반의 m-Learning 체제 구축: 통계학 교육에의 적용," 한림대학교 박사학위논문.2005.
- Leung, L., and Wei, R. "More than just talk on the move: uses and gratifications of the cellular phone," Journalism & Mass Communication Quarterly, Vol.77(2), pp.308-320, 2000. https://doi.org/10.1177/107769900007700206
- 나은영, "이동전화 채택에 영향을 미치는 이동전화 커뮤니케이션의 매체적 속성에 관한 연구 : 개인중심성, 즉시성 및 직접성을 중심으로," 한국언론학보, 제45권, 제4호, pp.189-228, 2001.
- 윤승욱, "모바일 인터넷의 수용결정요인에 관한 연구: 정보기술 수용모형을 중심으로," 한국언론학보, 제48권, 제3호, pp.274-301, 2004.
- 권미화. "청소년의 소비자 소비가치와 소비행동의 합리성," 서울대학교 대학원 문학박사학위 논문. 2000.
- Ling, R. "We will be reached: the use of mobile telephony among Norwegian youth," Telenor R&D Report. 1998.
- 김신동. "호모 텔레포니쿠스의 등장: 이동전화 확산에 영향을 준 사회문화적 요인 연구," 한국언론학보, Vol.45, No.42, pp.62-85, 2001.
- Ross, J, "Postmodernity and mobile communications," a paper presented at the ESA Helsinki conference, 2002.
- Plant, S, "On the mobile: The effects of mobile telephones on social and individual life," Report made for Motorola, 2001.
- 드 무이, 마리케, 김유경 역, "소비자행동과 문화," 나남출판사. 2007.
- Mason, R. S, "Conspicuous consumption: a study of exceptional consumer behavior," Gower Publishing Co.Ltd, 1981.
- 김태은, "도시주부의 과시소비성향과 영향요인에 관한 연구," 한국가족자원 경영학회지, 제2권, 제1호, pp.33-46, 1998.
- Page, C, "A history of conspicuous consumption. in meaning. measure and morality of materialism," edited By Rudmin. Floyd And Rinchins. Marsha. Provo :The Association For Consumer Research, 1992.
- 성영신, "논어와 맹자에 나타난 물질관과 소비행동," 소비자학연구, 제5권, 제1호, pp.99-114, 1994.
- Festinger, L., "A theory of cognitive dissonance," Stanford, CA :Stanford University Press, 1957.
- Kelman, H. C., "Process of option change," Public Opinion Quarterly, Vol.25, No.Spring, pp.57-58, 1961. https://doi.org/10.1086/266996
- Hyman, H. H., "The psychology of status," Archives of Psychology, Vol,39. No.269, 1942.
- Hofstede, G, "Culture's consequence," London: Sage Publication, 1980.
- Trompenaars, F, "Riding the waves of culture," The Economist Book, 1993.
- 김지영, "청소년의 과시소지 성향에 관한 일 연구," 이화여자대학교 석사학위 논문, 1998.
- 김해영, "청소년의 휴대폰 사용에 있어서 준거집단의 영향에 관한 연구," 동아대학교 경영대학원, 2002.
- 황용희, "소비자의 서비스 구매에서 준거집단의 영향과 만족도 간의 관계에 대해서: 이동통신서비스를 중심으로," 연세대학교 석사학위 논문, 2003.
- Triandis, H. C., and Gelfand, M. J., "Converging measurement of horizontal and vertical individualism and collectivism." Journal of Personality and Social Psychology, Vol.74, pp.118-128, 1998. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.1.118
- 심완섭, 이민성, "모바일 인터넷 이용자의 유형분류와 모바일 상품 이용 실태 및 선호도에 관한 탐색적 연구," 한국상품학회. 제26권, pp. 211-238. 2002.
- 김영석, 사회조사방법론, SPSS WIN 통계분석, 나남출판, 2008.
- Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, and Black, W. C., "Multivariate data analysis," Prentice-Hall, 1998.