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차량 충돌방지용 FMCW 레이더의 주파수 Sweep 선형성 개선을 위한 간단한 기법

Simple Method for Improving the Frequency Sweep Linearity of FMCW Collision Warning Radar

  • 현유진 (대구경북과학기술원 미래산업융합기술연구부) ;
  • 오우진 (금오공과대학교 전자공학부) ;
  • 이종훈 (대구경북과학기술원 미래산업융합기술연구부)
  • Hyun, Eu-Gin (Division of Advanced Industrial Science & Technology, DGIST) ;
  • Oh, Woo-Jin (Dept. of Electronic Engineering, Kumoh National Institute of Technology) ;
  • Lee, Jong-Hun (Division of Advanced Industrial Science & Technology, DGIST)
  • 발행 : 2010.10.31

초록

차량용 FMCW(Frequency Modulation Continuous Wave) 레이더는 선형적인 주파수 변조 방식을 이용하여 장애물의 거리와 속도를 구하는 시스템이다. 정확한 거리 및 속도 측정을 위해서 77 GHz 대역에서 300 MHz 이상의 광대역 주파수 선형성이 보장되는 RF부가 요구되고 있다. 본 연구에서는 VCO를 사용하는 FMCW 시스템에 적합한 선형성 개선을 위한 간단한 방법을 제안하고 있다. 제안된 방법은 FMCW 레이더 송신 파형을 변형하여 VCO의 전압 대 주파수 특성을 측정하고, 이를 LUT(Look-Up Table)로 보상하는 방식이다. 이 방식은 추가적인 회로 없이 기존의 FMCW 레이더에 그대로 적용이 가능한 장점이 있다.

FMCW(Frequency Modulation Continuous Wave) Radar can detect the distance and the velocity of forward obstacles using linearly modulated FM signal. For better performance, the RF of radar should be operated with wideband frequency linearity on 300 MHz bandwidth at 77 GHz carrier frequency. In this paper, we propose a simple method for improving frequency linearity of FMCW radar implemented with VCO. The proposed method shows that the Voltage-Frequency relation of VCO could be measured by using the modified Tx waveform of FMCW radar. Then the measured nonlinearity could be compensated using LUT(Look-up Table) with easy. It is noted that the proposed can be adopted in existing system without extra circuit.

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참고문헌

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