정원 미로의 형태와 의미에 관한 역사적 고찰

A Historical Study of the Form and Meaning of the Garden Labyrinth

  • 황주영 (서울대학교 대학원 협동과정 조경학) ;
  • 조경진 (서울대학교 환경대학원 환경조경학과)
  • Hwang, Ju-Young (Interdisciplinary Program of Landscape Architecture Major, Graduate School, Seoul National University) ;
  • Zoh, Kyung-Jin (Dept. of Environment Landscape Architecture, Graduate School of Environmental Studies, Seoul National University)
  • 투고 : 2010.06.25
  • 심사 : 2010.10.13
  • 발행 : 2010.10.31

초록

본 연구는 정원의 한 요소인 정원 미로의 유형과 형태 그리고 그곳에서의 행위의 특정과 의미를 살펴봄을 목적으로 한다. 인류의 문명사에서 가장 오래된 상정 중 하나인 미로는 어원적 정의나 물리적 형태상 기본적으로 위요된 장소인 정원과 많은 요소를 공유하고 있다. 고대부터 발전해온 미로는 르네상스 시기에 정원의 요소로 본격적으로 도입되어 다양한 형태로 발달한다. 평면적이고 상징적 종교적 의미가 강했던 고대와 중세의 미로와 달리 입체적으로 조영된 정원 미로에는 공감각적 유희적 성격이 강하게 나타난다. 이 시기에는 문학작품과 회화를 통해 정원 미로의 개념이 먼저 보급되었고, 이 중에서도 특히 '사랑의 정원' 유형의 정원 미로가 유행했다. 이어 17세기 베르사유 정원에 이르러서는 하나의 길을 따라 가는 형태를 벗어나 다양한 방식으로 즐길 수 있는 새로운 미로의 형태가 나타난다. 기하학적인 형태상 정형식 정원에 도입이 용이했던 정원 미로는 이후 취향의 변화 등으로 정원의 요소로서는 점차 쇠퇴하지만, 그 의미는 다른 형태로 이어진다. 본 연구에서는 실제 공간이면서 동시에 상징적인 장소이기도 한 미로와 지상에서 가장 안락한 장소인 정원이라는 두 요소가 만나 정원 미로라는 새로운 의미를 형성해 가는 과정을 조망해 본다.

This study is an introductory survey of the labyrinth/maze in gardens. The term 'garden labyrinth' may seem an oxymoron given that the garden represents the terrestrial paradise, while the labyrinth is a symbol of the most chaotic face of the world. In etymological and ontological terms, however, gardens are enclosed places and this characteristic corresponds to the character of the labyrinth, which is the one of the oldest signs in human civilization, symbolizing the paths of human life filled with uncertainty and complexity. The garden labyrinth has developed in various forms and shapes since the Renaissance period. Literature and paintings contributed to the dissemination of the concepts of the garden labyrinth, especially in the form of the 'garden of love'. While the labyrinths in ancient and medieval times focused on plane shapes and symbolic and/or spiritual meanings, later garden labyrinths emphasized the three dimensional form and synesthetic pleasures. New patterns, which deviated from the classical unicursal form, emerged in the Petit Parc at Versailles in the 17th century. The garden labyrinth/maze was easy to adopt in formal gardens because of its geometric form, but for that reason, it went on to decline during the fad of picturesque garden. In this study, a brief history of labyrinths, the patterns, forms, and arrangement of the garden labyrinths in the formal gardens of the Renaissance and Baroque periods and its meanings are reviewed.

키워드

참고문헌

  1. 강민성(2002) 건축놀이: 미로, 피복, 텍토닉. 경기대학교 건축전문대학원 석사학위논문.
  2. 김윤겸, 임종엽(2004) 미궁과 미로의 구성원리에서 나타나는 공간특성에 관한 기초적 연구. 대한건축학회 학술발표대회 논문집 24(2):487-490.
  3. 박혜성(2000) 미로에서의 공간 체험과 특성에 관한 연구. 건국대학교 건축대학원 석사학위논문.
  4. 봉일범(2005) 미로. 서울: 시공문화사.
  5. Alberti, Leon Battista(1484) On the Art of Building in Ten Books Trans. by Joseph Rykwert, NeilLeach and Robert Tavernon(1989). Mass. Cambridge: The MIT Press
  6. Attali, Jacques(1996) Chemins de sagesse-Traite du labyrinthe. 이인철(역), 미로: 지혜에 이르는 길. 서울: 영림카디널,1997
  7. Brunon, Herve(ed.) (2008) Le jardin comme labyrinthe du monde. Paris: PU Paris-Sorbonne.
  8. Carpeggiani, Paolo(1990) Labyrinth in thegardens of the Renaissance. In Monique Mosserand Georges Teyssot, eds., The History of Garden Design: The Western Traditionfrom the Renaissance to the Present Day. London: Thames& Hudson. pp. 84-87
  9. Colliectif(2003) Labyrinthes: du mythe au virtuel. Paris: Paris-Musee.
  10. Colomina, Beatriz(2002) Architectureproduction. In Kester Rattenbury, ed.,This is not Architecture: Media Constructions. London, New York: Routledg.
  11. Conan, Michel(1992) The Conundrum of Le Notre'sLabyrinthe. In John Dixon Hunt, ed., Garden History: Issues, Approaches, Methods. Washington D.C.: Dumbarton Oaks Research Library and Collection, pp.119-150.
  12. Cooper, J. C.(1978) An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols. 이윤기(역), 그림으로 보는 세계 상징 문화 사전. 서울: 까치, 2001
  13. Doob, Penelope Reed(1990) The Idea of the Labyrinth from Classical Antiquity to the MiddleAges. Ithaca: Cornell University Press
  14. Ferrari, Giovanni Battista(1633) De Florum CulturaLibri IV. Rome: excudebat Stephanus Paulinus.
  15. Foucault, Michel(1994) Dits et ecrits 1954-1988, IV, 1980-1988, eds., by Daniel Defert and Francois Ewald. Paris: Gallimard.
  16. Hunt, John Dixon(2000) Greater Perfections: The Practice of Garden Theory. London: Thames & Hudson.
  17. Jung, Carl Gustav and Charles Kerenyi(1941) Introduction a l'essence de la mythologie. L'enfance divin, la jeune fille divine. Paris: Payot & Rivages, 2001.
  18. Kern, Hermann(1982) Through the Labyrinth: Designs and Meanings over 5,000 Years. eds., by Robert Ferre and Jeff Saward, Munchen, London, New York: Prestel, 2000.
  19. Lazzaro, Claudia(1990) The Italian Renaissance Garden. New Haven: Yale University Press.
  20. Matthews, William Henry(1922) Mazes and Labyrinths: Their History and Development. New York: Dover
  21. Oechslin, Werner(1982) The Labyrinth as the Apotheosis of Garden Architecture. Daidalos 3: 52-58.
  22. Ovidius(3) Metamorphoses. 이윤기(역), 변신이야기. 서울: 민음사, 2002.
  23. Pennick, Nigel(1996) Mazes and Labyrinths. London: Robert Hale Ltd.
  24. Perez-Gomez, Alberto(1985) The Myth of Daedalus. AA Files 10: 49-52.
  25. Serlio, Sebastiano(1619) Sebastiano Serlio on Architecture: Translated from the Italian with an Introduction and Commentary by Vaughan Hart and Peter Hicks. New Haven: Yale University Press,1996.
  26. Tafuri, Manfredo(1987) The Sphere and the Labyrinth: avant-gardes and architecture from Piranesi to the1970s. Cambridge, Mass.: MIT Press.
  27. Thacker, Christopher(1982) That Long Labyrinth of Darkness: The Landscape Garden and the Maze. Daidalos 3: 59-69.
  28. Weiss, Allen S.(1995) Mirrors of Infinity: The French Formal Garden and 17th-Century Metaphysics. New York: Princeton Architectural Press
  29. Wright, Craig(2001) The Mazeand the Warrior: Symbols in Architecture, Theology, and Music. Cambridge: Harvard University Press.
  30. http://commons.wikimedia.org
  31. http://folliesofeurope.com
  32. http://www.culture.lt
  33. http://www.dilos.com
  34. http://www.flickr.com
  35. http://www.labyrinthos.net
  36. http://www.math.nus.edu.sg