The Development of the Game Addiction Remedy Program based on Scratch Programming

스크래치 프로그래밍을 활용한 게임중독 치료 프로그램의 개발

  • Han, Seon-Kwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education) ;
  • Kim, Soo-Hwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education) ;
  • Seo, Jung-Bo (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education)
  • 한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김수환 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 서정보 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2010.03.31

Abstract

In this paper, we proposed the education program using Scratch as an alternative activity for the remedy program of game addiction. We tried to find the solution through computer and game that affect the problem of game addiction. We choose the high-risk students about game addiction disposition and took a programming lesson for educational game development with consultation class. We also analysed the effectiveness of our remedy program. We found the positive results between before and after the program and we analysed that game connectivity rates were decreased during recess time. In interview and observation about students, we found that the students were changed to the positive tendency about game addiction. We expect this program will give many help for solving the problem of game addiction, if this research is applied to the regular class in elementary school.

이 연구에서는 초등학생의 게임중독 치료를 위해 스크래치 프로그래밍 치료 교육 프로그램을 제안하였다. 연구자들은 컴퓨터 게임중독 치료의 방안으로 게임중독 문제를 제공하고 있는 컴퓨터와 게임 자체에서 그 해결 방법을 찾고자 하였다. 초등학교 게임중독 고위험군을 대상으로 게임중독 치료 대안활동과 함께 EPL 교육 프로그램을 적용하였다. EPL 프로그램에 대한 효과를 분석한 결과 게임중독 치료에 긍정적인 답변을 얻었으며 휴식 시간 게임 접속 시간이 감소된 것으로 분석되었다. 관찰과 면접을 통한 분석 결과 역시 자아존중감과 창작의 기쁨 그리고 자신을 제어하는 능력이 높아졌다는 긍정적인 결과를 볼 수 있었다. 향후 이 연구가 일반화된다면 정보화 역기능의 해소에 많은 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords