DOI QR코드

DOI QR Code

The Changes and Present Status of Education in Clothing Departments at Vocational High Schools

전문계 고등학교 의상과 교육과정에서의 교육목표 및 내용에 관한 연구

  • Yoo, Hye-Ja (Dept. of Clothing & Textiles, Seowon, University) ;
  • Chunhg, Mee-Kyung (Dept. of Practical Arts Education, Daegu National University of Education)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

This research investigates the historical changes of the educational system for the clothing departments at vocational high schools. According to the growth of the fashion industry, employment potential in the clothing departments of the vocational high schools, numerical changes in the educational statistics, and curriculums were investigated by papers, reports, and statistic data. The statistic data were derived from the 'Center Educational Statistics and Information', 'School Information' (Hak-gyo Alimi), 'Korean Statistical Information Services' and internet home pages of vocational high schools. Technical service workers that graduate from clothing departments and vocational high schools have limited competitiveness in a thriving fashion industry field. Highly developed fashion industries require more professional workers in fashion design, fashion marketing, and fashion materials. Compared to 1994, when 35 classes were conducted in 5 vocational high schools, 69 classes are now conducted at 15 schools. They have over 2,000 students and produce over 600 graduates. However, 222 credits of the $1^{st}$ curriculum in 1958 went down to 82 credits in the 2007 revised curriculum to complete the credits of clothing departments. The 15 courses of the 1st curriculum fell to 5 courses in the 2007 revised curriculum on the number of major subjects. It is a fundamental problem that major courses in clothing education have been excessively reduced despite the demand for of highly specialized workers in the fashion industry. In the view of operating conditions of those schools, there were several problems such as the wide gaps in the curriculum, limited equipment, the supply of teachers, and counseling on the choice of college or a career. In conclusion, the following measures are required: 1) the increase of complement credits in major subjects and renovation of curriculum, 2) national substantial support to change the social circumstance concerning vocational education and occupational consciousness, 3) operation of credit approving systems in universities and colleges for students that have completed the same courses at vocational high schools, 4) designing realistic programs for vocational education and cooperation systems with corporate enterprises.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부. (2007). 2007년개정 가사.실업계열 고등학교 전문교과 교육과정. 서울: 대한교과서주식회사.
  2. 교육정보 공시서비스. (2009, 5. 31). 학교알리미. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.schoolinfo.go.kr
  3. 교육통계연보. (2009, 4. 1). 연구자료집:통계자료. 한국교육개발원. 자료검색일 2009, 11. 30, 자료출처 http://www.kedi.re.kr
  4. 교육혁신위원회. (2005). 직업교육체제 혁신 방안. 서울: 교육과학기술부.
  5. 김경애, 윤인경, 장명희. (1996). 제7차 교육과정 개정을 위한 가정계 고등학교 체제 및 구조개선 연구. 한국가정과교육학회지, 8(2), 65-79.
  6. 박동렬, 김태운. (2007). 2007년도 전문계 고등학교 현황. 서울: 교육인적자원부.
  7. 박동열, 장명희, 이병욱, 송달용. (2007). 직업교육체제 혁신 방안지원 및 실태 분석. 서울: 한국직업능력개발원.
  8. 박혜선. (2002). 패션마케팅과 머천다이징. 서울: 학문사.
  9. 백혜련. (2009). 전문계 고등학교 직업교육 활성화 방안에 관한 연구. 경기교육논총, 16, 241-272.
  10. 산업자원부. (2002). 섬유패션산업의 비전과 발전 전략. 서울: 한국섬유산업연합회.
  11. 선원규. (2003). 한국패션시장의 미래와 전략. 서울: 한국섬유산업연합회.
  12. 윤인경. (2006). 가사.실업계 고등학교육과정 개선 방향. 한국교육과정학회 춘계학술대회 및 국제 심포지엄 초록집, 639-646.
  13. 이길상. (2007). 20세기 한국교육사. 서울: 집문당.
  14. 이수현. (2009). 전문계 고등학교의 의상디자인과 교과과정의 현황 및 개선 방안 연구. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위 논문.
  15. 이호정. (1988). 의류상품학. 서울: 교학연구사.
  16. 장명희, 최동선, 이광호, 박동열. (2003). 실업계 고등학교 체제 개편에 따른 전문교과 교사 연수 운영 방안. 서울: 한국직업능력개발원.
  17. 장명희, 변숙영, 이수경, 강연순. (2008). 고등학교 가사.실업계열 전문교과 교육과정 해설연구 개발 보고서. 서울: 한국직업능력개발원.
  18. 장자경. (2009). 전문계 고등학교 의상과 교육에 대한 교사와 학생의 인식. 동국대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  19. 제7차 가사.실업계열 고등학교 전문교과 교육과정. (1997, 12. 31). 한국교육과정평가원. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.kice.re.kr
  20. 조은영. (2008). 일반 전문계 고등학교와 특성화 고등학교 의상과 교육에 대한 학생의 만족도와 인식 비교 연구. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  21. 초중등교육법 시행령. (2008). 제80조 제1항 제1호.
  22. 취업지식. (2008, 12). 잡코리아. 자료검색일 2008, 12. 18, 자료출처 http://www.jobkorea.co.kr
  23. 통계도우미 자료실. (1970, 1980, 1990, 2000, 2009). 교육통계서비스. 자료검색일 2010, 1. 29, 자료출처 http://std.kedi.re.kr
  24. 통계DB:기업체통계총괄. (2006, 12). 전국사업체기초통계조사. 자료검색일 2009, 11. 30, 자료출처 http://www.kostst.go.kr
  25. 학교소개. (2009, 3. 2). 부산문화여자고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.handok.hs.kr
  26. 학교소개. (2009, 3. 2). 성동글로벌경영고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.sdglobal.hs.kr
  27. 학교소개. (2009, 3. 2). 신경여자실업고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.skg.hs.kr
  28. 학교소개. (2009, 3. 2). 예원정보여자고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.yewon-ig.hs.kr
  29. 학교소개. (2009, 3. 2). 예일디자인고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.yale-dh.hs.kr
  30. 학교소개. (2009, 3. 2). 인천생활과학고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.ips.hs.kr
  31. 학교소개. (2009, 3. 2). 충주예성여자고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.yesung.org
  32. 학교소개. (2009, 3. 3) 울산생활과학고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.uvhe.hs.kr
  33. 학교소개. (2009, 3. 3). 춘천실업고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.chunsil.hs.kr
  34. 학교소개. (2009, 9. 1). 안산여자정보고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.ansangi.hs.kr
  35. 학교안내. (2009, 3. 2). 인천디자인고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.indigo.hs.kr
  36. 학교현황. (2009, 3. 1). 부평디자인과학고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.bds.hs.kr
  37. 학교현황. (2009, 3. 2). 경북생활과학고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://www.gbds.hs.kr
  38. 학교현황. (2009, 3. 2). 유성생명과학고등학교. 자료검색일 2009, 11, 자료출처 http://yuseong-bst.hs.kr
  39. 한국교육개발원. (2006). 간추린 교육통계 2006. 서울: 교육인적자원부.
  40. 한국교육개발원. (2009). 교육통계연보 2009. 서울: 교육인적자원부.
  41. 한국섬유산업연합회. (2009). 한국섬유산업연합회 VISION 1524. 서울: 한국섬유산업연합회.
  42. 함종규. (2003). 한국교육과정변천사연구. 서울: 교육과학사.

Cited by

  1. The Present State and Major Courses of Clothing Related Departments in Specialized High Schools vol.40, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2016.40.1.188
  2. Fashion education as a lifelong education program for adult learners vol.20, pp.6, 2012, https://doi.org/10.7741/rjcc.2012.20.6.838
  3. Clothing education of domestic and foreign specialized high schools vol.22, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7741/rjcc.2014.22.4.619