DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Stage Costumes Using Traditional Hanji - Focus on the Theater 'Long Long Time Ago Whuo-ee Whuoee' -

전통한지를 이용한 무대의상 연구 - 연극 '옛날 옛적에 훠어이 훠이'를 중심으로 -

  • Kim, Young-Sam (Dept of Clothing & Textiles, Chung-Ang University) ;
  • Kim, Jang-Hyeon (Dept. of Clothing & Textiles, Graduate School, Chung-Ang University)
  • 김영삼 (중앙대학교 의류학과) ;
  • 김장현 (중앙대학교 일반대학원 의류학과)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

Stage costumes are characterized by the importance as a medium of total visual expression on a synthetic art and need to be designed more effectively. This study followed the stage costumes of the play 'Long long time ago whuo-ee whuoee' which participated in the China-Japan-Korea University Theatre Festival. By consisting of the framework of a Korean story that tells and expands the visual expression province by the access method of a producer, the unique costume in the play was created by the dyeing of the traditional hangi. First, the use of hanji in theater represents originality and a fresh variation with the formative beauty of stage costumes in accordance with hanji that conforms to the recreation of tradition. Second, the dip dyeing technique made it possible to express colors limitlessly and the airbrush dyeing technique along with dyeing twice could account for the weak points of the color. As a result, the color brought effect as expected. Third, the weak points were supported by a Jumchi technique that created the fibroid material tangled with stronger adhesion in the creation of a hangi costume. In addition, dyed hangi was attached to the outer fabric. It allowed the costume to have a unique texture that was both soft and tough. This enforced the visualization of the costume and durability to prevent possible damage by the performers. Forth, pieces of hanji were attached to the damaged parts of the costume after re-visiting the dress rehearsal. As a result, the stage costumes represented the shabby clothes that express the social class of the characters. A new understanding of the excellence of traditional hanji was found and confirmed the possibility of it as a material for stage costumes through the study.

Keywords

References

  1. 강지영, 손영미. (2008). 한지소재를 이용한 드레스 디자인 연구. 한국패션디자인학회지, 8(3), 41-58.
  2. 구민수. (2004). 뮤지컬 '아이다'의 무대의상 디자인 연구. 동덕여자대학교 패션전문대학원 석사학위 논문.
  3. 권혜숙. (1980). 페드르를 중심으로 본 무대의상 연구. 성균관대학교 대학원 석사학위 논문.
  4. 김영호. (1988). 한지공예의 변천과정 및 그 개선에 관한 연구. 한양대학교 대학원 석사학위 논문.
  5. 박수양. (2003). 한국 창작발레(심청)의상에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  6. 변지현. (2004). 오페라 '파우스트' 무대의상의 현대적 디자인 개발. 경원대학교 대학원 석사학위 논문.
  7. 이상봉. (1990). 오페라 La. Traviata를 위한 무대의상 디자인 연구. 청주대학교 대학원 석사학위 논문.
  8. 이선원. (1998). 한지조형의 미학. 한국문화연구, 1, 191-211.
  9. 이수진. (2004). 오페라(Opera): Tosca의 무대의상 연구. 중앙대학교 예술대학원 석사학위 논문.
  10. 이승철. (2002). 유리한지. 서울: 현암사.
  11. 이정미. (1992). '한여름 밤의 꿈'을 위한 무대의상 디자인 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  12. 이지영. (2003). 한국 무용의상의 색에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  13. 조미경. (2001). 뮤지컬 라이언킹의 무대의상 분석. 성신여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  14. 조효순. (1988). 한국복식 풍속사 연구. 서울: 일지사.
  15. 전양배. (2000). 한지를 이용한 의장 디자인 연구-지포를 중심으로-. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위 논문.
  16. 황성원. (2002). 햄릿공연을 위한 무대의상 디자인. 동서대학교 대학원 석사학위 논문.
  17. Adanur, S. (1997). Paper machine clothing. Lancaster: Technomic Pub. Co.
  18. Bicat, T. (2001). Making stage costumes. Ramsbury: The Crowood Press Ltd.
  19. Thorne, G. (2001). Designing stage costumes. Ramsbury: The Crowood Press Ltd.