A Comparative Study on Gifted Education for Mathematics in Korea and Foreign Countries

한국과 외국의 수학 영재교육에 대한 비교 연구

  • Han, Gil-Jun (Department of Mathematics Education, Dankook University)
  • 한길준 (단국대학교 수학교육과)
  • Received : 2010.10.07
  • Accepted : 2010.11.17
  • Published : 2010.11.30

Abstract

Theory of minimal surfaces has always been in the center of differential geometry. The most difficult part in minimal surfaces is how to find meaningful examples. In this paper we survey the history of search for minimal surfaces. We also introduce examples of recently emerging maximal surfaces in the Lorentz-Minkowski space and compare the processes in the search for the minimal and the maximal surfaces.

본 논문에서는 국제 수학올림피아드(IMO)에서 최상위 그룹에 속해있는 한국, 중국, 미국의 수학 영재교육의 실태를 비교 분석하고 이들 국가에서는 수학 영재교육을 위해 어떠한 측면을 강조하고 있는지 알아본다. 또 최근의 국제 수학올림피아드(IMO)와 수학 과학 성취도 추이변화 국제비교연구(TIMSS)의 결과를 통해서 앞으로의 우리나라 수학 영재교육이 나아갈 방향을 알아본다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 단국대학교

References

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