Case Study of Music Intervention for Supporting Maternal Transition

어머니로의 역할 전환 지원을 위한 음악중재 프로그램 사례연구

  • Kim, Soo Ji (Dept. of Music Therapy, Graduate School of Social Education, Myongji University)
  • 김수지 (명지대학교 사회교육대학원 음악치료학과)
  • Received : 2010.04.05
  • Accepted : 2010.05.03
  • Published : 2010.05.30

Abstract

As a means to support maternal transition, a home-based music intervention was employed to facilitate mothers' singing to their infants. Four mothers were recruited as volunteers for this study their typically developing infants ranged in age from 2 months to 11 months. Interviews were conducted after the completion of the intervention. An educational music intervention was used to introduce the benefits of mothers' singing to their infants and to encourage four mothers to perform regular singing to their infants for the two-week period. In the interview, mothers provided valuable information regarding their personal experiences, thoughts, abilities to carry out the daily singing, and additional support needs in singing. All mothers demonstrated positive experiences and needs for future intervention development. Overall, the results showed that music-involved educational intervention is beneficial for mothers to support their maternal transition. The need emerged for future studies to develop music-involved educational intervention to support maternal transition.

본 연구는 모성전환 지원의 일환으로 노래 부르기를 격려하기 위해 가정을 방문하여 음악중재 프로그램을 교육한 후 2주간 아이에게 노래 부르기를 실시한 어머니들의 경험과 의견에 대한 사례연구이다. 2개월에서 11개월 사이의 건강한 아이를 둔 어머니들 중 참여를 원하는 어머니들을 선정하여 어머니 유아에게 노래 부르기에 대한 교육적인 정보와 함께 노래 부르기를 쉽게 하실 수 있도록 여러 가지 방법을 제공 한 뒤 2주 동안 스스로 모자 상호작용 시 노래를 불렀을 때 느낀 경험과 의견 등을 종합하기 위한 인터뷰가 실시되었다. 구조적, 비구조적 인터뷰를 실시한 결과 매일 아이에게 노래를 부르면서 경험한 것과 실제 노래 부르기가 어떤 도움을 주었는가에 대한 분석이 이루어졌다. 그 결과, 네 명의 어머니 모두 긍정적인 경험과 노래 부르기를 통한 양육활동 및 부부관계의 도움을 보고하였으며 체계적인 프로그램의 가능성이 제시되었다. 모성 전환 시 도움이 필요한 여러 대상군의 어머니들에게로의 적용 가능성이 발견되었으며, 추후 연구를 통한 효과성 검증이 요구된다.

Keywords