The Influence of Intrinsic and Extrinsic Factors on Technology Teachers' Job Satisfaction and Commitment - Centered on Secondary Teachers in Gwangju and Jeon-Nam -

중.고등학교 기술과 담당 교사의 직무만족과 교직몰입에 미치는 욕구 요인의 영향 -광주, 전남지역 중등교사를 중심으로-

  • Jang, Nae-Chan (Graduate School of Education of Daebul University) ;
  • Kou, Heung (Graduate School of Education of Daebul University) ;
  • Ko, Young-Chun (Graduate School of Education of Daebul University) ;
  • Mo, Gui-Suk (Dept. of Technology Education of Daebul University)
  • 장내찬 (대불대학교 교육대학원) ;
  • 고흥 (대불대학교 교육대학원) ;
  • 고영춘 (대불대학교 교육대학원) ;
  • 모귀석 (대불대학교 기술교육과)
  • Received : 2010.07.30
  • Accepted : 2010.09.15
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the influences of 5 intrinsic and 5 extrinsic factors on technology teachers' job satisfaction and commitment. The collected data from 108 technology teachers in Gwangju city and Jeolla Nam-do, were analyzed and tested at p<.05 or more by using Multiple Regression through SPSS program. The levels of the teachers' job satisfaction and commitment were respectively M=3.91 and M=3.69 at Likert scale. Among 5 intrinsic and 5 extrinsic factors, other factors except for two factors-work environment and salary were, even if a little, satisfied to the teachers. They were more satisfied with the intrinsic factors than the extrinsic. $R^2$=.515 was found between teachers' job satisfaction and the combination of 10 factors-achievement, work itself, responsibility, opportunity for growth, recognition, job safety, work environment, salary, supervision skill, human relation. $R^2$=.616 was between teachers' commitment with the combination of the factors. The combinations were respectively accountable for 51.5% of the job satisfaction change and for 61.6% of the commitment change. The relative importances of the factors were salary first, achievement second and others not for the job satisfaction, and achievement first, opportunity for growth second and others not for the commitment. The generalization of the above results is limited to improving technology teachers' job satisfaction and commitment at the secondary level in Gwangju city and Jeolla Nam-do.

과학기술교육의 수월성을 높이기 위해 기술과 담당 교사들의 역할이 매우 긴요하다는 인식 아래 이 연구는 내재적, 외재적 요인이 광주, 전라남도 소재 중 고등학교 기술과 담당 교사의 직무만족과 교직몰입에 미치는 영향을 분석하였다. 수집된 자료를 SPSS 통계 프로그랩을 통해 유의도 수준 p<.05 혹은 그 이상에서 다중회귀분석하였다. 교사들의 교직만족도는 M = 3.91, 교직몰입도는 M=3.69 이었다. 그들의 교직 만족에 대한 5개의 내재적 요인-성취, 일 자체, 책무성, 인정, 성장 가능성 등과 5개 외재적 요인-직업안정, 직무환경, 보수, 감독기술, 인간관계 등의 통합적 영향력은 R=.717, $R^2$=.515로 나타났으며 모두 유의하였다. 위 10개 요인들의 통합적 작용은 교사의 직무만족의 변화량에 대하여 51.5% ($R^2$=.515)의 설명력을 가지고 있었다. 이들 중, 보수가 가장 중요했고 다음이 성취였다. 이들의 통합이 교사들의 교직몰입에 미치는 영향을 분석한 결과, R=.785, $R^2$ =.616은 유의하였다. 통합은 교직몰입의 변화량에 대하여 61.6% ($R^2$=.616)의 설명력을 가지고 있었다. 요인별 중요성에서는 성취가 가장 높았고 책무성은 다음이었다. 10개 요인의 복합 투입량을 높이면 교사들의 교직만족과 교직몰입은 높아질 수 있다. 특히 보수와 성취도를 높여주는 것이 교직만족도 향상에, 그리고 성취와 책무성을 높이는 것은 교직몰입에 상대적으로 더 효과적이다. 본 연구는 광주와 전남의 중 고등학교 기술과 담당 교사들을 대상으로 했기 때문에 연구결과를 전국적으로 혹은 타 분야 담당 교사들에게 일반화하는 데는 한계가 있다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 대불대학교

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