DOI QR코드

DOI QR Code

Pre-service Secondary Teachers' Responses on Definitions, Illustrations, Experiments of 'Adiabatic Change' in Earth Science I Textbooks

지구과학 I 교과서의 단열변화 정의, 삽화, 실험에 대한 예비 교사들의 반응

  • Chae, Dong-Hyun (Department of Science Education, Jeonju National University of Education)
  • 채동현 (전주교육대학교 과학교육과)
  • Received : 2010.09.08
  • Accepted : 2010.11.13
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The purpose of this study was to make a suggestion for the direction of writing textbook by comparing and analyzing the contents about 'Adiabatic Change' in earth science I textbooks. For this study, six textbooks were chosen among the eight government-authorized earth science I textbooks that were in general use in schools. Based on the researcher's preview of the six chosen textbooks, three categories were established as a criteria for analysis of the contents of 'adiabatic change': definitions, illustrations, and experiments. Thirty five preservice secondary teachers participated in analyzing the six textbooks based on the above three categories. Each of the six books was given an alphabet from A to F. The analysis results were as follows: Textbook A was turned out as the best textbook in the category of definition, textbook C as the best in the category of illustration, and textbook B as the best in the category of experiment about the concept of 'adiabatic change'. However, each of the six earth science textbooks showed an insufficient part in one way or the other. The results imply that the inaccurate and inappropriate information would not only make the students difficult to understand the adiabatic change but also lead them to some level of misconceptions. Therefore, there need to reconstruct the contents of textbooks to be more systematic, accurate, and complete.

본 연구의 목적은 고등학교 지구과학 I의 단열변화 주제에 관한 교과서별 내용을 분석하여 향후 교과서 집필 방향에 시사점을 제공하기 위한 것이다. 연구를 위하여 8종의 고등학교 검인정 과학 교과서 중, 일선 학교에서 많이 사용하고 있는 6종의 교과서를 분석 대상으로 선정하였다. 교과서 분석에는 전주시 소재의 교원 양성 대학교에 재학 중인 예비교사 35명이 참여하였다. 먼저 연구자가 사전에 6종의 분석대상 교과서를 살핀 후, 분석관점을 단열변화에 대한 개념 정의, 단열변화에 대한 삽화, 단열변화에 대한 실험의 세 부분으로 범주화하였다. 이를 바탕으로 6종의 교과서를 분석한 후 각 범주별로 가장 우수한 교과서를 선정하였다. 연구 결과 단열변화에 대한 개념정의는 교과서 A, 단열변화에 대한 삽화는 교과서 C, 단열변화에 대한 실험은 교과서 B가 우수한 것으로 선정되었으며, 6종의 교과서 모두 불완전한 부분이 있음이 확인되었다. 이러한 교과서의 부정확성, 부적절성은 학생들이 단열변화를 이해하는 데 어려움을 초래할 수 있으며, 더 나아가 오개념을 형성하도록 하는 문제점을 가져올 수 있다. 따라서 단열변화에 대한 보다 체계적이고 정확하며, 완전한 내용이 담겨지도록 교과서의 내용을 재구성할 필요성이 있다.

Keywords

References

  1. 경재복, 윤일희, 이경훈, 김기룡, 황원기, 이기영, 2002, 고등학교 지구과학 I. 중앙교육진흥연구소, 서울, 114 p.
  2. 교육부, 1998, 과학과 교육과정. 대한교과서, 서울, 101 p.
  3. 국동식, 2003, 온실효과 개념에 대한 오개념 원인으로서의 10학년 과학교과서 분석. 한국과학교육학회지, 20, 592-598.
  4. 권재술, 김범기, 1993, 과학 오개념 편람(역학편). 한국교원대학교 물리교육연구실, 청원군, 425 p.
  5. 김희수, 정남식, 신동원, 박정웅, 이정식, 한홍열, 박용선, 2002, 고등학교 지구과학 I. 천재교육, 서울, 427 p.
  6. 김희수, 1999, 학습자 능력에 따라 진행되는 인터넷용 멀티미디어 학습 프로그램의 개발: 고등학교 지국과학의 천문학 내용을 중심으로. 한국지구과학회지, 20, 3-7.
  7. 오원근, 2003, 학생의 개념과 구성주의적 과학교육. 과학교육논총, 충북대학교과학교육연구소, 19, 1-18.
  8. 우종옥, 정진우, 위수민, 임청환, 홍성일, 이석형, 2002, 고등학교 지구과학 I. 교학사, 서울, 222 p.
  9. 이규석, 이창진, 김정률, 이용준, 강진철, 김재현, 2002, 고등학교 지구과학 I. 대한교과서, 서울, 219 p.
  10. 이문원, 전성용, 권석민, 진만식, 신석주, 임부철, 2002, 고등학교 지구과학 I. 금성출판사, 서울, 284 p.
  11. 채동현, 2008, 고등학교 지구과학 I 교과서의 '단열변화'에 대한 내용 분석. 국제과학영재학회지, 2, 457-469.
  12. 채동현, 정성안, 2007, 초등 교사들이 생각하는 '바람이 부는 이유'에 대한 질적 연구. 교과교육학연구, 12, 457-468.
  13. 최경희, 김숙진, 1996, 과학 교과서 선정과 평가에 관련된 교사들의 인식조사와 과학 교과서 평가틀 개발에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 16, 303-313.
  14. 최승일, 조희형, 1987, 고등학교 생물 I 의 세포분열, 생식, 수정개념에 대한 오인 분석. 한국과학교육학회지, 7, 19-31.
  15. 허창회, 박병훈, 정성표, 김병국, 2002, 고등학교 지구과학 I. 지학사, 서울, 256 p.
  16. Bastide, F., 1990, The iconography of scientific text: Principles of analysis. In Lynch, M. and Woolgar, S. (eds.), Representation in scientific practice. MIT Press, MA, USA, 187-229.
  17. Chinang-Soong, B. and Yager, R.E., 1993, The inclusion of STS material in the most frequently used secondary science textbooks in the U. S. The Journal of Research in Science Teaching, 30, 339-349. https://doi.org/10.1002/tea.3660300403
  18. Driver, R., Guesne, E., and Tiberghien, A., 1985, Some features of children's ideas and their implications for teaching. In Driver, R., Guesne, E., and Tiberghien, A. (eds.), Children's ideas in science. Open University Press, Milton Keynes, UK, 223-245.
  19. Myers, G., 1990, Every picture tells a story: Illustration in E.O. Wilson's sociobiology. In Lynch, M. and Woolgar, S. (eds), Representation in scientific practice. MIT Press, MA, USA, 251-265.

Cited by

  1. An Oceanic Current Map of the East Sea for Science Textbooks Based on Scientific Knowledge Acquired from Oceanic Measurements vol.18, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7850/jkso.2013.18.4.234