중.고등학생의 인터넷 중독 수준과 학교생활 적응 간의 관계성 연구

A Study on the Relationship of Middle and High School Students' Internet Addition Level and School Life Adjustment

  • 이미순 (한세대학교 사회복지대학원) ;
  • 문재우 (한세대학교 사회복지대학원) ;
  • 박재산 (한국보건산업진흥원)
  • Lee, Mi-Soon (Graduate School of Social Welfare, Hansei University) ;
  • Moon, Jae-Woo (Graduate School of Social Welfare, Hansei University) ;
  • Park, Jae-San (Korea Health Industry Development Institute)
  • 투고 : 2010.02.11
  • 심사 : 2010.06.10
  • 발행 : 2010.06.01

초록

Purpose: The objective of this study is to investigate the relationship between middle and high school students' internet addiction, social support, self-efficacy and school life adjustment. Data were collected by self-administered questionnaires at middle and high school students located in Seoul and the metropolitan areas. Methods: The response rate is 94.8% (474 cases). The internet addition was measured by K Scale. The various methods of analysis were used, for example, frequency analysis, t-test, analysis of variance, and multiple regression analysis. Results: First, the mean score of internet addiction level is 2.07 in 5 Likert scale. the internet addiction level of the male students are higher than female students (p<.05). Second, as a result of classification of internet addiction groups by K Scale, 11 students (2.3%) are included in high risk group, 27 students (5.7%) are in potential risk group, 436 students (92.0%) are in general group. Third, the level of social support and self-efficacy of middle and high school students are very high. The difference of social support by internet addiction groups was not statistically significant. But, the difference of self-efficacy by internet addiction groups was statistically significant. The level of self-efficacy of the students in general groups are more higher than in high risk group and in potential risk group (p<.01). Fourth, the difference of school adjustment by internet addiction groups was very statistically significant. The level of school life adjustment of the students in general groups are more higher than in high risk group and in potential risk group (p<.01). Fifth, the internet addiction have a negative correlation with school life adjustment. And the social support and self-efficacy have a positive correlation with school life adjustment (p<.01). Finally, in stepwise multiple regression analysis, the internet addiction affects negatively on the school adjustment. And the support of teacher among three types of them affects positively on the school life adjustment. And the social self-efficacy among two types of them affects positively on the school adjustment (p<.01). Conclusion: to adjust desirably the school environment of the middle and high school students, optimal and efficient management of internet addiction was needed in the future and the improvement and promotion of social support and social self-efficacy of the students was also demanded.

키워드

참고문헌

  1. 김광웅, 유미숙, 조유진 (2004). 부모권력구조에 대한 아동기 경험이 여대생의 성역할 정체감에 미치는 영향. 아시아여성연구, 43(1), 313-342.
  2. 김선우 (2002). 인터넷 중독의 실태와 영향요인에 관한 연구. 서울대학교, 석사학위논문, 서울.
  3. 김재준 (2004). 청소년의 인터넷 중독과 학습동기 및 학교생활적응과의 관계. 원광대학교, 석사학위논문, 익산.
  4. 김종원, 조옥귀 (2002). 중.고등학생의 자기통제력, 사회환경적 요인 및 인터넷.게임중독과과 관계. 교육이론과 실천, 12(2),32-36.
  5. 김주노 (2000). 인터넷 사용시간과 대인관계 심리변화. 강원대학교,석사학위논문, 춘천.
  6. 김청택, 김동일, 박중규, 이수진 (2002). 인터넷 중독 예방 상담 및 예방프로그램 개발연구. 정보통신일반정책연구, 한국정보문화진흥원.
  7. 김혜원 (2001). 청소년들의 인터넷 중독 현상. 청소년학 연구, 8(2),91-117.
  8. 남궁일 (2007). 청소년의 인터넷 중독이 가정.학교적응 및 대인관계에 미치는 영향. 대전대학교, 석사학위논문, 대전.
  9. 류진아 (2004). 청소년의 인터넷 중독에 영향 미치는 생태체계 변인.숙명여자대학교, 박사학위논문, 서울.
  10. 박영순 (2002). 인터넷 중독의 실태와 영향요인에 관한 연구. 연세대학교, 석사학위논문, 서울.
  11. 배철희 (2002). 청소년들의 인터넷 중독과 학교생활 적응과의 관계.홍익대학교, 석사학위논문, 서울.
  12. 서주현 (2001). 청소년의 인터넷을 통한 친구관계의 기능, 구조적 특성 및 만족감. 서울대학교, 석사학위논문, 서울.
  13. 손정순 (2008). 중학생의 인터넷 중독수준에 따른 진로태도성숙도,사회적 지지 및 자기통제력의 차이. 숙명여자대학교, 석사학위논문, 서울.
  14. 신수정 (2007). 실업계고등학생의 인터넷 중독 수준과 가족체계유형에 따른 인터넷 사용동기 및 문제행동. 경북대학교, 석사학위논문, 대구.
  15. 오현화 (2002). 청소년의 인터넷 중독에 미치는 영향 요인. 한림대학교, 석사학위논문, 춘천.
  16. 우정연 (2007). 청소년의 인터넷 중독이 학업적 자기효능감, 대인관계문제 및 학교적응에 미치는 영향. 성균관대학교, 석사학위논문, 서울.
  17. 유병혁 (2008). 고등학생의 인터넷 환경이 학교생활적응에 미치는 영향. 서울벤처정보대학원대학교, 박사학위논문, 서울.
  18. 유지현 (2003). 청소년의 인터넷 사용에 따른 대인관계 성향의 차이.숙명여자대학교, 석사학위논문, 서울.
  19. 윤영민 (2000). 인터넷이 청소년의 사회화에 미치는 영향. 청소년보호호위원회 2차 포럼.
  20. 윤재희 (1999). 인터넷 중독과 우울, 충동성, 감각추구성향 및 대인관계의 연관성. 고려대학교, 석사학위논문, 서울.
  21. 이석범, 이경규, 백기청, 김현우, 신수경 (2001). 중.고교 학생들의 인터넷 중독과 불안, 우울, 자기효능감의 연관성. 신경정신의학, 40(6), 1174-1184
  22. 이시형, 이세용, 김은정, 오성근 (2000). 청소년의 인터넷 중독과 자녀교육. 삼성생명공익재단 사회정신건강연구소, 연구보고서 제2000-1호.
  23. 정보통신부.한국인터넷진흥원 (2008). 2008년 상반기 정보화 실태조사.
  24. 한국인터넷진흥원 (2009). 2009년 인터넷이용 중독실태조사.
  25. 한국정보문화진흥원 (2007). 2007년 인터넷 중독 실태조사.
  26. 홍상우 (2009). 청소년의 인터넷 중독과 예방대책. 한남대학교 교육대학원, 석사학위논문, 대전.
  27. Griffiths, M. (1999). Internet addiction: Fact or fiction. Psychologist,12, 246-250.
  28. Young, K. S. (1996). What makes the internet addictive: Potential explanations for pathological internet use. Paper presented at the 105th annual meeting of the American Psychological Association.
  29. Young, K. S. (1997). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Paper presented at the 104th annual meeting of the American Psychological Association.