향토음식 산업의 발전 방안 - 대전.충청지역 향토음식경영주를 중심으로 -

The Development Device of the Local Food Industry - Focusing on Local Food CEOs in Daejeon.Chungnam Province -

  • 발행 : 2010.01.30

초록

본 연구는 대전 충청 지역에서 향토음식 관련 메뉴를 주 메뉴로 하여 음식점을 운영하는 CEO를 대상으로 향토음식점의 발전 방안을 연구하고자 한다. 대전 충남 지역의 향토음식에 대해 문헌 조사한 결과 총 106가지의 향토음식으로 조사되었습니다. 향토음식 산업의 발전방안을 연구하기 위해 대전 충청 지역에서 향토음식점을 운영하는 450명에게 설문조사를 실시하여 390명의 설문지가 회수되어 이 중에서 불성실하게 답변을 한 20명을 제외하고 370명을 대상으로 실증분석을 시도하였다. 실증분석을 위해 빈도분석, 인구 통계적 특성, T-테스트, 교차분석 등을 실시하였다. 실증분석을 통해 도출된 결과는 향토음식에 대한 인지도는 여성, 남성 모두에 있어서 차이가 나타나지 않았으며, 향토음식점의 성공을 위한 요인으로는 남성, 여성 공히 모두 음식의 맛이 가장 중요하다는 결과가 나왔으며, 향토음식점이 체인화에 성공을 하기가 힘든 이유는 남성, 여성 모두에게서 주 메뉴에 따라 나오는 사이드 메뉴가 너무 많다는 조사 결과가 나왔다. 향토음식점의 경쟁력 강화를 위해 필요한 과제는 응답자 모두는 다른 대답을 하였으며, 대부분의 남성, 여성 모두는 재정적 지원이 필요하다는 인식을 가지고 있는 것으로 조사되었다.

This study aims to find a way of developing the local food industry by examining CEOs who run local food restaurants. As a result of researching the local food of Daejeon and the Chungnam province, there were 106 kinds of local food. However, all the CEOs of local food restaurants were having difficulty in operating. In order to survey the local food restaurants for development devices, 450 copies of the questionnaire were distributed to man- or woman-CEOs who operate a local food restaurant in Daejeon city and the Chungnam province. Among 450 copies of the distributed questionnaire, 390 copies were collected for this study. It used a total of 370 copies as the effective samples for an empirical analysis except 20 copies with false entries among them. The result of the empirical analysis showed as follows: 1) For the recognition of the local food, there was not difference between males and females. 2) For the factor of success on the local food restaurants, both males and females answered food taste was most important. 3) For the reason why chain business of the local food restaurants was difficult, both males and females answered there were too many side dishes coming with a main dish. 4) For the way of reinforcing competitive power of the local food restaurants, most of the male respondents and all females thought there should be financial support.

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