Dental hygiene students' stress during clinical practices and stress coping styles

치위생과 학생들의 임상실습 스트레스 요인 및 대처방식

  • Kim, Soo-Kyung (Department of Dantal Hygiene, Shinheung College University) ;
  • Jung, You-Sun (Department of Dantal Hygiene, Beakseok Culture University)
  • Received : 2010.09.01
  • Accepted : 2010.10.23
  • Published : 2010.10.30

Abstract

Objectives : In this study, 233 dental hygiene students in Seoul and Gyeonggi areas were surveyed in order to provide the basic data for more effective clinical practice by investigating the stress they experience during the clinical practice and how they cope with stress; Methods : 5 areas in stress factors as environmental factor, interpersonal factor, role and activity, ideal and value, and the amount of BEPSI and 4 areas in their coping methods as problem-oriented, social support, emotion-oriented, and wishful thinking were measured by Liker 5-point scale. Results : 1. The satisfaction level of subjects on their major was the highest as 'generally satisfied (50.6%),' and their satisfaction level of clinical practice was also the highest as 'generally satisfied (32.6%).' 2. The clinical practice stress was 2.76 points on average, and their stress factors were ideal and value (3.18), environmental factor (2.98), role and activity (2,70), the amount of BEPSI (2.55), and interpersonal factor (2.37). And the way how they cope with stress were 3.29 points on average, wishful thinking (3.71), social support (3.36), problem-oriented (3.13), and emotion-oriented (2.95). 3. The clinical practice stress according to clinical training institutions showed significant differences: university dental hospitals and general hospitals (2.83), dental clinics (2.65), and dental hospitals (2.63). 4. The clinical practice stress showed a negative correlation between the satisfaction level of major and the satisfaction level of clinical practice (p<0.01), and the more satisfaction they had in their major and clinical practice, the less stress during the clinical practice. 5. In the correlation between each subordinate factor of the stress in clinical practice and how to cope with it, interpersonal factor and emotion-oriented factor, the amount of BEPSI and wishful thinking showed a positive correlation (p<0.05). Conclusions : In this study, it is necessary to develop clinical practice program that is to increase satisfaction and provide motivation in order to reduce the stress during clinical training.

Keywords

References

  1. 이춘선. 치위생과 학생의 실습여건 및 임상실습만족도와의 관계 연구. 동남보건대학 논문집 2002;20:98.
  2. 박미영. 치위생과 학생의 임상실습에 따른 만족도와 스트레스요인에 관한 연구. 한국치위생과학회지 2006;6(4):243-249.
  3. 양정승. 치위생과 학생의 지역사회 구강진료기관 임상실습에 대한 만족도 조사연구. 대한구강보건학회지 2000;24(3):205-216.
  4. 홍수민, 한지형, 김희경, 안용순. 치위생과 학생들의 임상실습스트레스와 스트레스대처방식 및 신체화경향에 관한 연구. 한국치위생과학회지 2009;9(2): 21-224.
  5. 남용옥, 장종화, 김선숙. 임상실습 수행시 스트레스와 스트레스 대처방법에 관한 연구. 한국치위생교육학회지 2002;2(2):145-158.
  6. 이정화, 전은숙. 일부 치위생과 학생들의 임상실습시 경험하는 스트레스 요인에 관한 조사. 한국치위생과학회지 2009;9(1):137-143.
  7. 박복순. 간호학생의 성 역할 정체성에 따른 임상실습 스트레스와 임상실습 만족도. 관동대학교 대학원 석사학위논문 2008.
  8. 황선희. 치위생과 학생이 교외 임상 실습에서 경험한 스트레스 요인에 관한 연구. 단국대학교 행정법무대학원 석사학위논문 2004.
  9. 김현자. 치위생과 학생들의 임상실습으로 인한 스트레스와 관련요인. 경북대학교 보건대학원 석사학위논문 2008.
  10. Folkman S. & Lazarus R. If it changes it must be a process: study of emotion and coping during three stage of a college examination. Journal of Personality and Social Psychology 1985;48:150-170.
  11. 김정희. 지각된 스트레스 인지세트 및 스트레스 대처방식의 우울에 관한작용-대학 신입생의 스트레스 경험을 중심으로-. 서울대학교 대학원 박사학위논문 1987.
  12. 박인순, 김창숙, 김 란, 김영재, 박명희. 간호학생의 임상실습 스트레스, 불안 및 피로조사. 한국간호교육학회지 2005;11(2):151-160.
  13. 전주연, 이현옥, 김 진. 치위생과 학생의 자기표현이 임상실습 스트레스에 미치는 영향. 한국치위생과학회지 2007;7(2):89-96.
  14. 김영남. 치위생과 학생이 임상실습 시 경험하는 스트레스 요인에 관한 연구. 경복논총 2000;4:373-391.
  15. 서종숙. 일부 전문대 간호학생들이 아동간호학실습시 경험하는 스트레스. 최신의학 1994;37(3):99-104.
  16. 박민아. 간호대학생의 셀프리더십, 임상실습 스트레스 및 대처방식. 경북대학교 대학원 석사학위논문 2009.
  17. 조은선. 대학생의 의사결정유형과 스트레스대처방식과의 관계. 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위논문 2007.