Abstract
This study chiefly aims to find out the efficient ways of organizing teams of architectural design projects. In order to reach this goal, this study analyzed (1) specialties of students' projects during semesters in architectural design studios, (2) teaching methods relevant to architectural design education, (3) division of role play in architectural studios and organizing method that students prefer. Besides, in order to clarify the principles of practical project team organization and to find out more efficient methods in team organization, this study executed archival research on (1) specialties of team organization rules and principles in architectural firms, (2) types and merits of projects teams, (3) efficient methods of dividing roles. For the students project of the studio, it is desirable to switch the roles of team leader and staff members of the team to make members' feeling of participating the decision making of the project progress. In architectural design team, since the high productivity was valued beyond individual preferences, the team organization and and work split was done on the basis of (1) experiences, (2) design ability, (3) schedule of the project, etc. However, for the continuous motivation and enthusiasm for the firms, it is required to study efficient ways of team organization.
본 연구는 건축설계 프로젝트 수행시의 효율적인 팀 구성의 방법을 모색하기 위하여 진행되었다. 이를 위하여, (1) 학생들의 설계스튜디오 프로젝트의 특성, (2) 건축설계 교육과 관련한 교수법 이론, (3) 건축설계 스튜디오의 역할분담과 팀 구성의 방법 등을 연구하였으며, 졸업 후 진로인 건축설계회사의 (1) 팀 구성 방법의 특징, (2) 프로젝트 팀의 유형과 장점, (3) 역할분담의 효율적인 방법 등에 대한 문헌연구를 실시하였다. 학생의 설계스튜디오에서의 팀장과 팀원의 역할은 미리 정해진 기간을 기준으로 교대로 담당하는 것이 프로젝트에 대한 동기유발과 소속감을 유지하는데 역할을 하였으며, 건축설계 회사에서는 선호도보다는 생산성에 우선한 의사결정방식에 따라 (1) 경험, (2) 디자인능력, (3) 프로젝트 일정 등이 우선 고려사항으로 정리되었다. 하지만 회사에 대한 지속적인 동기유발과 소속감을 유지하기 위해서는 팀 구성의 효율적인 방법을 연구하는 것이 요구된다.