DOI QR코드

DOI QR Code

Software Architecture Design based on Interface and View Analysis

인터페이스와 뷰 분석을 이용한 소프트웨어 아키텍처 설계방법

  • Kung, Sang-Hwan (Division of Information and telecommunication, Baekseok University)
  • 궁상환 (백석대학교 정보통신학부)
  • Received : 2010.10.08
  • Accepted : 2010.12.17
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The Paper describes the methodology for Software Architecture Design. The key idea is to find the interfaces between the actors, modules, and communicating entities, and use them to identify the software design elements. The identified interfaces and modules are further used to find new modules and interfaces until the every design elements are found and located in the software architecture. This method starts the architecture design with finding the interfaces and enables the natural design procedure by relating the cause and results of the design. It also makes use of not only 5 architectural views for analysis and design of the software, but also concept of architecture patterns in design procedure. Especially, this method is also useful for the novice of the software architecture design.

본 논문은 소프트웨어 아키텍처의 설계를 위한 방법론을 제안한다. 논문의 제안하는 아이디어는 시스템에 존재하는 액터(actor)나 모듈, 통신요소 간의 인터페이스를 식별하면, 이 인터페이스에 연결된 모듈을 단계적으로 탐색해 나가는 방식을 활용한다. 그리고 설계범위의 인터페이스와 모듈을 점차 확장해 나감으로써 아키텍처의 설계가 완료될 때까지 설계를 점진적으로 진행해 간다. 이 방법은 기본적인 아키텍처 설계의 접근을 인터페이스로부터 출발하여, 이 인터페이스의 입력을 기다리는 모듈, 그리고 다시 이 모듈로부터 출력 인터페이스를 확인하는 방법을 통해, 설계의 원인과 결과가 서로 연관되게 함으로써 자연스러운 설계를 유도한다고 할 수 있다. 또한, 제안 방법은 아키텍처 설계에 필요한 5개의 아키텍처 뷰를 정의하고, 설계과정에서 아키텍처 패턴의 활용하도록 하고 있다. 특히, 이 방법은 아키텍처 설계를 처음 습득하는 설계자들에게 설계방법에 대한 구체적인 이해를 도모한다는 장점을 제공한다.

Keywords

References

  1. 궁상환, 품질속성을 고려한 소프트웨어 아키텍처 패턴의 정의, 한국산학기술학회 논문지, 제8권 제1호, 2007.2.
  2. 궁상환, UML을 응용한 GLORY 소프트웨어 아키텍처의 표현, 제10권 제8호, 2009. 8. https://doi.org/10.5762/KAIS.2009.10.8.1970
  3. D. Benyon and S. Skidmore, "Towards a Tool Kit for the Systems Analyst", The Computer Journal, Vol.30, No.1, pp.2-7, 1987. https://doi.org/10.1093/comjnl/30.1.2
  4. Felix Bachmann, Len Bass, Gay Chastek, Patric Donohoe, Fabio Perzzi, Architecture Based Design Method, Technical Report CMU/SEI-2000-TR-001, CMU Software Engineering Institute, 2000.
  5. Frank Buschmann, Regine Meunier, Hans Rohnert, Perter Sommerlad, Michael Stal, Pattern-Oriented Software Architecture Volume 1:A System of Patterns, John Wiley & Sons, July, 2001.
  6. L. Bass and R. Kazman, "Architecture- Based Development", Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University, Technical Report CMU/SEI-99-TR-007, ESC-TR-99-007, 1999.
  7. Len Bass, Paul Clements, and Rick Kazman, Software Architecture in Practice, Addison Wesley, 1998.
  8. Less Bass and Rick Kazman, Architecture-Based Development, CMU Software Engineering Institute, Technical Report CMU/SEI-99-TR-007, ESC-TR-99-007, 1999.
  9. Mark Klein and Rick Kazman, Attribute-Based Architecture Style, Technical Report CMU/SEI-99-TR-022, CMU Software Engineering Institute, 1999.
  10. Philippe B. Kruchten, "4+1 View model of Architecture", IEEE Software 12(6), pp.42-50, Rational Software(IBM), Nov. 1995. https://doi.org/10.1109/52.469759
  11. Rob Wojcik and et al, Attribute-Driven Design(ADD), Version 2.0, Technical Report CMU/SEI-2006-TR-023, CMU Software Engineering Institute, 2006.
  12. Robert Krut, Nathan Zalman, "Domain Analysis Workshop Report for the Automated Prompt and Response System Domain", TR CMU/SEI-96-SR-001, CMU/SEI, May 1996.
  13. S. Kung, Pattern Oriented Software Design Approach for USN Middleware, The International Conference of Ubiquitous Information Technology, 2007.