초록
본 연구는 테이핑 적용방법에 따른 버스 운전기사의 요통과 근 유연성의 변화에 대하여 알아보기 위하여 실시하였다. 대상자는 창원, 마산, 부산의 버스 운전기사 중에 요통이 있는 척추기립근 테이핑 실험군과 요추부 테이핑 실험군, 대조군의 3그룹으로 각각 15명으로 나누어 테이핑 적용 전 후의 통증과 유연성을 측정 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 치료전 후 척추기립근 테이핑군과 요추부 테이핑군은 통증지수가 감소하였다. 치료전 후 척추 기립근 테이핑군과 요추부 테이핑군은 유연성이 증가하였다. 치료 후 대조군에 비해 실험군은 통증지수의 감소와 유연성의 증가를 보였다. 이상의 결론을 종합해 보면 테이핑 적용이 요통이 있는 환자의 통증과 유연성에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었고, 테이핑의 모양에 따라 요추 테이핑이 척추기립근 테이핑보다 긍정적인 영향이 있었다. 따라서 테이핑요법은 버스 운전자에게 값비싼 장비 없이도 쉽게 지속적으로 적용 가능한 치료 방법으로 사용할 수 있으리라 생각된다.
The purpose of this study was to compared the effectiveness of erector spine taping and lumbar taping maintained in bus driver's back pain. The research subjects were some bus drivers working in Changwon, Masan, and Busan terminal. And we concluded this research; By selecting a group of 15 people taping erector spine, a group of lumbar taping, and a control group of 15 people randomly. Because we measured them before treatment and two weeks after treatment by the time, we could get the results which were as follows. The experiment group applied of taping therapy would be reduced in back pain when compared to the control group. The experiment group applied of taping therapy would be improved in muscle flexibility when compared to the control group. After treatment, the experiment group compared to control group showed decrease pain and an increase of flexibility. In conclusion, we could know that taping reduces back pain of bus drivers and gives a positive impact to muscle flexibility improvement, we finded out a distinct difference between the erector spine taping and the lumbar taping. Thus, the taping treatment can be applied easily to the bus driver and used as a way of therapeutic approach.