Acknowledgement
Supported by : 가톨릭대학교
References
- 김남순(1986). 한국 중년 남성의 성격 특성에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 김희진(1998). 어머니의 인지, 어머니의 지도,감독행동, 그리고 유아의 또래 간 유능성간의 관계 . 아동학회지, 19(1), 43-45.
- 도현심(1994). 유치원 아동 및 6학년 아동의 사회적 능력: 부모의 관심, 보호성, 아동의 성 및 출생범주와의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 맹점주(1995). 유아의 인기도와 타인감정 추론과의 관계. 한양대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 박성연, Kenneth Rubin, 정옥분, 윤종희, 도현심(2007). 아동의 성, 기질, 행동억제 및 어머니의 양육행동과 아동의 순종행동간의 관계. 아동학회지, 28(4), 1-17.
- 박주희(2001). 아동의 또래유능성에 관련된 어머니의 양육목표, 양육행동 및 또래 관계 관리전략. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 박해연(2003). 양육환경과 유아의 사회적 행동 및 정서적 표현행동의 관계. 충남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 안영희(2008). 유아의 기질과 어머니의 성격 특성 및 부모의 양육태도가 어머니의 양육스트레스에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 유희정(2008). 만2세아의 성과 기질, 대상에 따른 비언어적 의사소통 분석. 이화여자 대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 이병래(1997). 정서지능 개념의 성립. 열린유아교육연구, 2(2), 31-42.
- 이순형, 김정연(1997). 보육시설내 성별에 따른 영아와 교사 및 또래간의 사회적 상호작용. 아동학회지, 18(1), 23-38.
- 이영, 나유미(1999). 유아의 애착 및 어머니.유아 상호작용과 또래 상호작용간의 관계 . 아동학회지, 20(3), 19-32.
- 이은수(1985). 어머니의 인성특성과 양육태도에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 이주리(1994). 유아 및 아동의 가정환경 및 또래환경과 역량지각. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문
- 이태영(2001). 유아를 위한 사회적 유능성 증진 프로그램의 구성 및 효과 검증. 서울여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 전현진, 박성연(1999). 부모의 아동기 경험, 인성 및 결혼만족도가 양육행동에 미치는 영향. 아동학회지, 20(3), 153-169.
- 정미조(2008). 교사가 인식한 영아-교사 관계와 놀이 시 나타난 영아.교사 및 영아. 또래 상호작용. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 한세영(1996). 아동과 어머니의 기질적 부조화에 따른 어머니의 일상적 양육 스트레스. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- Baker, J. A (2006). Contributions of teacher-child relationships to positive school adjustment during elementary school. Journal of School Psychology, 44, 211-229. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.02.002
- Berk, L. E.(1997). Child development(4th ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon.
- Buss, A, H, & Plomin, R, A.(1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillsdale. NJ: Erlbaum.
- Cohen, J. S.(1989). Maternal involvement in children's peer relationships during middle childhood. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Waterloo.
- Cohn, L. D.(1991). Sex differences in the course of personality development: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 109, 252-266. https://doi.org/10.1037/0033-2909.109.2.252
- Dekovic, M., & Janssens, J. M.(1992). Parents' child-rearing style and child's sociometric status. Developmental Psychology, 28, 925-932. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.925
- Denham, S. A, Renwick, S. M., & Holt, R W.(1991). Working and playing together: Prediction of preschool social-emotional competence from mother-child interaction. Child Development, 62, 242-249. https://doi.org/10.2307/1131000
- Early, A. H, & Crowley, M.(1986). Gender and helping behavior: A meta-analytic review of the social psychological literature. Psychological Bulletin, 100, 283-308. https://doi.org/10.1037/0033-2909.100.3.283
- Eisenberg, N., Fabes, R A, Guthire, I. K, & Reiser, M.(2000). Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning. Journal of Personality of Social Psychology, 78, 136-157. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.1.136
- Eysenck, H, & Eysenck, S.(1975). The manual of the Eysenck Personality Questionnaire. London: Hodder & Stoughton.
- Ewing, A R, & Taylor, A R(2009). The role of child gender and ethnicity in teacher-child relationship quality and children's behavioral adjustment in preschool. Early Childhood Research Quarterly, 24, 92-105. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2008.09.002
- Goleman, D. (1995). Emotional intelligences. New York: Bantam Books.
- Hartup, W. W.(1983). The peer system. In E. M. Hetherington(Ed.), Handbook of child psychology: Socialization, personality, and social development(Vol. 4, pp. 104-196). NY: Wiley.
- Hartup, W. W.(1989). Relation between mother-child interaction and behavior in preschool. British Journal of Developmental Psychology, 1, 231-257.
- Hough, L. M., & Schneider, R. J.(1996). Personality constructs and the effect of response distortion on those validities. Journal of Applied Psychology, 75, 581-595
- LaFreniere, P. J., Masatak, N., Butovskaya, M., Chen, Q., Dessen, M. A, Atwanger, K, Schreiner. S., Montirosso, R, & Frigerio, A (2002). Cross-cultural analysis of social competence and behavior problems in preschoolers. Early Education & Development, 13, 201-219. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1302_6
- Olweus, D.(1993). Peer victimization antecedents and long-term outcomes. In K H. Rubin, & J. B. Asendoepf(Eds.), Social withdrawal, inhibition, and shyness in childhood. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Parker-Cohen, N. J., & Bell, R. Q.(1988). The relationship between temperament and social adjustment to peer. Early Childhood Research Quarterly, 3, 17-192.
- Pettit, G. S., & Bates, J. E.(1989). Family interaction patterns and children's behavior problems from infancy to 4 years. Developmental Psychology, 25, 413-420. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.413
- Rubin, H., Hastins, P., Chen, X, Stewart, S., & MacNichol, K.(1998). Intrapersonal and maternal correlates of aggression, conflict and externalizing problems in toddlers. Child Development, 69, 1614-1629. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06180.x
- Salovey, P., & Mayer, J. D.(1997). What is emotional intelligence. In P. Salovey & D. J. Sluyter(Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.
- Schwarz, M, Strickland, M. C., & Krolick, G.(1974), Infant day care: Behavioral effects at preschool age. Developmental Psychology, 10, 502-506. https://doi.org/10.1037/h0036589