Knowledge and Educational Experience about CPR in Dental Hygiene Students

치위생과 학생의 심폐소생술(CPR) 관련 지식수준 및 교육실태

  • Received : 2010.09.10
  • Accepted : 2010.10.15
  • Published : 2010.10.30

Abstract

This paper reports is a descriptive study for analyzing the knowledge level and educational condition of dental hygiene students regarding cardiopulmonary resuscitation(CPR). This study was implemented from May 24, 2010 to June 4, 2010. The results were as follows: 1. The score was low for the knowledge level of CPR (3.72 out of 8.0). 2. The knowledge level of CPR was higher in the students with heart disease in their family than in those without(t=5.725, P<0.05). 3. While students had a high percentage of correct answers e.g. 93.5% and 73.8% for the mouth-to-mouth CPR and hand position in pressing the upper part of the belly, they had low percentage of correct answers, e.g. 8.2%, 28.9%, 25.4%, and 49.2% for consciousness and breathing check, maintaining the airway and the time to brain damage from a heart attack, respectively. 4. The students used TV(55.2%) and the Internet(20.1%) as the medium for observing CPR. 5. 60.2% of students did not have any training in CPR. 6. More than 90.0% of students required training in CPR. Most of the students requested CPR training when they attended middle and high school. They had hoped to receive CPR training at school or a specialized training organization. In conclusion, the knowledge level of CPR of dental hygiene students is low, and the need for training and participation is high. Therefore, dental hygiene students should receive CPR training.

본 연구는 치위생과 학생의 심폐소생술 관련 지식수준 및 교육실태 분석을 위한 서술적 조사연구이다. 2010년 5월 24일부터 2010년 6월 4일까지 서울 경기 충청지역에 소재한 5개 대학의 치위생과 학생(1,2,3학년)을 대상으로 조사자가 직접 기관을 방문하여 총 270부의 설문지를 배포 하였다. 수집한 자료는 일반적인 특성에 따른 심폐소생술 관련 지식수준을 파악하기 위해 T-Test 와 one-way ANOVA를 이용하였으며, 다음과 같은 결과를 얻었다 1. 심폐소생술 지식관련 수준조사에서 총점 8점 만점에 평균 3.72점으로 학생들의 지식수준이 낮았다. 2. 심장질환 가족력이 있는 대상자가 심장질환 가족력이 없는 대상자보다 심폐소생술 지식이 더 높았다(t=5.725, P<0.05). 3. 심폐소생술의 인공호흡, 상복부 압박 시 손의 위치는 93.0%, 73.8% 높은 정답률을 보인 반면, 의식확인, 호흡확인, 기도유지, 심장 마비 후 뇌손상 시간은 8.2%, 28.9%, 25.4%, 49.2%로 낮은 정답률을 보였다. 4. 심폐소생술을 목격한 것은 TV(55.2%) 이었으며, 그 다음이 인터넷(20.1%)이였다. 5. 심폐소생술 교육을 받은 경험이 없는 대상자는 60.2%였다. 6. 심폐소생술의 필요성을 느끼고 있는 대상자는 90.0%이상이었으며, 대부분의 학생들이 중, 고등학교에서(62.9%) 교육받길 원하고 있었으며, 심폐소생술 교육기관으로는 학교 또는 전문교육기관에서 교육받길 희망하는 것으로 나타났다. 결론적으로 치위생과 학생들의 심폐소생술 교육지식은 낮은데 비해 교육의 필요성과 참여의지는 높은 것으로 나타났다. 이에 치위생과 학생들에게 적절한 심폐소생술 교육이 이루어진다면 교육의 효과는 매우 높을 것이라 사료된다.

Keywords

References

  1. 황성오 외 3인: 병원 전 심정지 환자의 심폐소생술 결과. 대한응급의학회지 3(1): 27-36, 1992.
  2. 박찬우 외: 초등학교 고학년 학생을 대상으로 시행한 심폐소생술 교육의 적절성 및 효과. 대한응급의학회지 17(1): 83-93, 2006.
  3. Ko BY, Lee JY: A Demand of emergency measure education in college students. Proceedings of Dong Nam Health College 19(2): 259-268, 2001.
  4. 박대성, 윤영현, 김정술: 치위생과 학생을 대상으로 한 기본 심폐소생술 교육효과. 한국치위생과학회지 8(4): 381-386, 2008.
  5. 이문희: 심폐소생술 교육이 일반인의 심폐소생술에 대한 지식 과 태도에 미치는 효과 석사학위논문. 전남대학교 간호대학원, 광주, 2005.
  6. American Heart Association. 2005 for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardio vascular care 2005.
  7. 김희정: 일부 초등학생의 심폐소생술교육의 효과. 한국응급구조학회논문지 11(2): 51-66, 2007.
  8. 홍경용 외 4인: 중.고등학생 응급처치 지식수준에 관한 실태 조사. 보건교육.건강증진학회지 18(3): 77-88, 2001.
  9. Parnell. M: Knowledge of and attitudes towards resuscitation in New Zealand high-school students. Emergency medicine Journel 23: 899-902, 2006. https://doi.org/10.1136/emj.2006.041160
  10. 김경미 : 고등학생의 심폐소생술 관련 지식수준 및 교육 실태 석사학위논문. 연세대학교 간호대학원 , 서울, 2007.
  11. 황성오, 임경수: 심폐소생술과 전문심장구조술. 군자출판사, 2006.
  12. Connolly. M: The 'ABC for life' programme-Teaching basiclife support in schools. Resuscitation 72: 270-279, 2007. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2006.06.031
  13. AI-Turki YA: Knowledge and attitudes towards cardiopulmonary resuscitation among university students in Riyadh, Saudi Arabia. Saudi Med J Sep 29(9): 1306-9, 2008.
  14. Das. M, Elzubeir. M: First aid and basic life support skills training early in the medical curriculum: curriculum issues, outcomes, and confidence of students. Teach Learn Med 13(4): 240-246, 2001. https://doi.org/10.1207/S15328015TLM1304_05
  15. Nigel. D, Dinah. G: Updating Cardiopulmonary Resuscitation Skills: a study to examine the efficacy of self-instruction on nurse's competence. J Clin Nurs 9: 400-410, 2000. https://doi.org/10.1046/j.1365-2702.2000.00389.x
  16. Kerschaver. E: The effectiveness for repeated cardiopulmonary resuscitation training in a school population. Resuscitation 17(3): 211-222, 1989. https://doi.org/10.1016/0300-9572(89)90037-3