A Study on the Application of Criteria of the Indoor Environment through the Case of Green Building Certification Criteria for School

사례분석을 통한 학교건축 친환경 인증기준의 실내환경 평가항목 적용현황에 관한 연구

  • 은소진 (계명대학교 건축공학과) ;
  • 이종국 (계명대학교 건축학대학 건축학과)
  • Received : 2010.04.21
  • Accepted : 2010.06.19
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Recently, there are effects such as commercial investment and introducing new technology by introducing a BTL project. As a result, School's conditions are getting better and Numbers of certified schools are increasing, because the Green Building Certification Criteria was created in 2002 and expanded to schools in March, 2005. But the certificated schools just get the minimum score for certificate level 'good' about 65 points and there is no certificated school level 'very good'. The users of school stay in long time in the facility cause of the unique function of school. It means Indoor Environment Quality Criterion of the school is very important than any other criteria. Therefore, this study aims to analyze the indoor environment factor for the plan of the certificated school by green building rating systems. And this study also wants make the basement of a substantial technical application and development of the criteria in the plan for sustainable green school.

Keywords

References

  1. 곽문근, 학교시설의 친환경건축물 인증사례를 통한 평가항목 분석 및 개선방안, 광운대학교 박사학위논문, 2008. 2, p.1.
  2. 배준형外 2명, 학교건축의 친환경인증기준 현황 및 개선방안, 대한건축학회 대구경북지회 학술논문지 10권 1호, 2007.4, p.247-250.
  3. 은소진外 2명, 학교건축의 친환경 인증기준의 적용사례 분석, 대한건축학회 대구경북지회 학술논문지 10권 1호, 2007.4, p.34
  4. 은소진外 2명, 친환경 학교 건축의 설계 기준 적용에 관한 연구, 한국건축친환경설비학회 10권 1호, 2007.4, p.34-40.
  5. 이길규, 학교시설 친환경건축물 인증기준 개선 방향에 관한 연구, 한국교원대학교 교육정책대학원 석사학위논문, 2009.2, p.11.
  6. 대구광역시교육청. 환경친화적 학교시설 설계 지침 개발 연구. 대구:대구광역시교육청, 2007.
  7. 국토해양부, 2009년 1/4분기 친환경건축물 인증 실적 현황, http://www.mltm.go.kr/USR/BORD0201/m_40/LST.jsp?id=www_doc&cate=&key=&search=친환경건축물%20인증실적&search_regdate…, 2009.5.1일 검색.