12리터급 경유엔진을 개조한 LNG혼소 화물자동차의 경제성 분석

Economical Evaluation of a LNG Dual Fuel Vehicle Converted from 12L Class Diesel Engine

  • 한정옥 (한국가스공사 연구개발원) ;
  • 채정민 (한국가스공사 연구개발원) ;
  • 이중성 (한국가스공사 연구개발원) ;
  • 홍성호 (한국가스공사 연구개발원)
  • 투고 : 2010.06.08
  • 심사 : 2010.11.21
  • 발행 : 2010.12.31

초록

12 리터급 경유엔진을 개조한 LNG 혼소엔진에 대해 출력, 연비 및 배출가스등의 성능을 평가하였으며 이를 바탕으로 LNG혼소 화물 자동차의 경제성을 분석하였다. 출력은 경유엔진에 비해 5% 정도 낮은 수준으로 평가되었으며 엔진효율은 경유의 경우 37.4%, LNG혼소의 경우 35.9%로 경유엔진의 경우가 다소 높게 나타났다. 배출가스는 탄화수소를 제외하고 PM, NOx, CO 및 $CO_2$는 LNG 혼소의 경우가 낮은 특성을 보였다. 경제성 비교를 위해 연료비용과 환경비용 관점에서 각각 분석하였으며 유가보조금 및 할인을고려할 경우에도 LNG 혼소 화물차의 경제성이 있는 것으로 분석되었다.

It was measured engine power, specific fuel consumption and exhaust emissions to analyze fuel economy between LNG dual fuel vehicle and base diesel one. The tested LNG dual fuel engine is converted from diesel engine having 12 liter heavy duty class. The power of LNG dual fuel engine is 5% lower than diesel one and the engine efficiency is also lower than diesel case. However the exhaust emission of diesel engine such as PM, NOx, CO and $CO_2$ showed higher than that of LNG duel fuel case except NMHC component. And economical analysis were carried out two cases for an aspect of fuel economy and environmental benefit. As a result, LNG dual fuel vehicle gives some economic benefit to whom both business party and public side respectively though considering the subsidy and price discount for diesel.

키워드

참고문헌

  1. 보고서, LNG 혼소화물차 성능기준 및 효과분석 연구, 한국가스공사, 2009.
  2. KAIST, "청정연료 사용지역내에서 지역난방 사용연료의 합목적 선정에 관한 연구", 1998.
  3. A. Markandya, "Economics of Greenhouse Gas Limitations: The Indirect Costs and Benefits of Greenhouse Gas Limitations", UNEP, 1998.
  4. 한정옥, 국내외 수송에너지 현황 및 천연가스자동차의 비젼, 가스연맹, 2009 겨울호, 22-28.
  5. 한정옥, 채정민, 이중성, 홍성호, 디젤엔진에서 전환된 LNG혼소 엔진의 연료경제성, 한국에너지공학회 춘계학술발표회, 2010, 54-58.