DOI QR코드

DOI QR Code

Collaborative Digital Storytelling based on Collective Intelligence through Contest

공모전을 통한 집단지성 기반의 협업적 디지털 스토리텔링

  • 유은순 (인하대학교 프랑스 문화과) ;
  • 박승보 (인하대학교 컴퓨터정보공학과) ;
  • 이연호 (인하대학교 컴퓨터정보공학과) ;
  • 조근식 (인하대학교 컴퓨터정보공학과)
  • Received : 2010.08.23
  • Accepted : 2010.11.25
  • Published : 2010.12.28

Abstract

Web development and digital technology enable users not only to consume contents but also to produce and share it through using various media. Thus, since personal needs for contents are increased, the interest in environment and technology for creating digital contents is growing. Because of existing digital contents technology such as writing tool or digital storyboard have focused on the individual creation, it is hard to induce participation and collaboration of other users and sharing and reusing contents. Therefore, we suggest a new form of collaborate digital storytelling using the concept of the collective intelligence through contest. Most of all, we develop writing tool and storyboard tool in order to facilitate participants to produce online contents. Also, distinguished from previous contest, this contest considers not only content output but also collaborative process for making it.

웹의 발전과 디지털 기술의 등장으로 정보 소비자에 머물렀던 대중들이 미디어 이용을 통해 콘텐츠를 생산하고 공유하면서 정보 제공자로 거듭나고 있다. 이처럼 개인 욕구 기반의 콘텐츠가 증가함에 따라 디지털 스토리텔링을 제작하기 위한 환경과 기술에 큰 관심이 모아지고 있다. 하지만 콘텐츠를 제작하기 위한 기존의 저작도구와 환경은 개인 창작에 초점이 맞추어져 있어 다른 사용자들의 참여와 협업이 어렵고 콘텐츠의 공유와 재활용에도 한계가 있다. 따라서 공모전을 통해 집단지성을 활용한 새로운 형태의 협업적 디지털 스토리텔링 제작 절차를 참가자들에게 제안하였다. 이를 위해 협업 기반의 저작도구를 개발하여 웹 사이트를 통해 참가자들에게 제공함으로써 온라인에서 콘텐츠가 제작될 수 있도록 물질적 환경을 마련하였다. 또한 콘텐츠 결과물뿐만 아니라 콘텐츠를 제작하기 위한 참가자들의 협업 과정도 고려함으로써 기존의 공모전과도 차별성을 두었다.

Keywords

References

  1. 김기봉, "직업으로서 인문학", 인문콘텐츠, 제11호, pp.191-207, 2008.
  2. 김연정, 전방지, 김유정, 강소라, "UCC 서비스 사용자의 참여수준 결정요인분석", 기술혁신학회지 제10권 3호, pp.486-508, 2007(9).
  3. 김영한, 넛지 마케팅, 한국경제신문사, 2010
  4. 이인화, 고욱, 디지털 스토리텔링, 황금가지, 2003.
  5. Frans Johansson, The Medici Effect, Harvard Business School Press, 2006.
  6. James Surowiecki, Wisdom Of Crowds, Random House, 2005.
  7. Pierre Levy, Collective Intelligence : Mankind's Emerging World in Cyberspace, Lightning Source Inc, 2000.
  8. Pierre Levy, Les arbres de connaissances. Decouverte, 1992.
  9. 디지털 스토리텔링 공모전 웹 사이트, http://dst.inha.ac.kr/
  10. 차상진, 박승보, 유은순, 조근식, "집단지성을 적용한 협업적 디지털 스토리텔링 플랫폼", 한국컴퓨터정보학회, 2010년 한국컴퓨터정보학회 하계학술대회 논문집, 제18권, 제2호, pp.443-446, 2010(7).