DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effect of Brand Familiarity and Brand image on Intending Purchase and Revisiting by Coupon Property. -Focused on Chicken Speciality Store-

쿠폰특성에 따른 브랜드 친숙도와 브랜드 이미지가 구매 의도와 재 방문 의도에 관한 연구 - 국내 치킨 산업을 중심으로 -

  • Shin, Gun-Chu (School of Business Administration, Kyung-hee University) ;
  • Jang, Jae-Nam (School of Business Administration, Kyung-hee University)
  • Published : 2010.01.31

Abstract

The company have get the most out of coupon that is very useful to draw on consumer with sensitive the price, low the br loyalty to induct the direct buying intention. The effect of the coupon is a hard fact to an aid of working out successful strategy by the results that many scholar studied for long time. But the results of research was centered upon examining to influence br image company's sales, gains for guessing exchange action of coupon. Antecedent researches of our country is a lot of coupon combination discount card for drawing on revisiting making new consumer. The purpose of the study is to identify how to influence br familiarity br image into intending purchase revisiting by coupon property. In this study, collage man, worker located in Seoul Kyunggi province were sampled by convenience sampling. As a result, Br familiarity br image affect affirmatively intending purchase revisiting by coupon property.

기업들은 가격에 민감하고 브랜드충성도가 적은 고객을 유도하는데 효과적일 뿐만 아니라 실행비용이 상대적으로 저렴하면서도 직접적인 구매 의도를 유발시킬 수 있는 쿠폰을 폭넓게 활용하고 있다. 선진국에서는 오래전부터 기업의 중요한 마케팅도구로 활용되어지고 있는 쿠폰의 국내시장은 1998년부터 국내쿠폰 전문 발행업체인 CMS사가 일간신문에 슈퍼마켓을 대상으로 하는 쿠폰을 공급하면서 여러 산업에서 활용도가 높아지기 시작했다. 쿠폰의 효과는 오랜 기간에 걸쳐 많은 연구자들에 의해 수행된 연구결과들로 마케팅실무자들이 효과적인 쿠폰전략을 수립하는데 일조를 한 것이 사실이다. 그러나 쿠폰 관련 연구결과들이 단기적 효과차원에서 쿠폰 상환 행동의 예측을 위한 영향 변수 규명과 이 변수들이 장기적 차원에서의 기업 매출 및 수익 그리고 브랜드 이미지에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하는데 집중한 부분이 있다. 국내 선행 연구들 또한 특정기업이 신규고객창출을 위한 것이나 고객 매장 이용시 재 방문을 유도하기 위해 사용하는 쿠폰이나 제휴할인 카드에 관한 연구 등이 대부분이다. 특히 타산업에 비해 쿠폰 활용도 높은 외식산업 관련 쿠폰의 연구는 매우 미흡한 것이 사실이다. 이에 본 연구에서는 외식산업에서도 쿠폰 활용이 매우 활발한 치킨시장의 소비자를 대상으로 쿠폰특성에 따른 브랜드 친숙도와 브랜드 이미지가 구매 의도과 재 방문 의도에 어떤 영향을 미치는 지에 대하여 살펴보고자 한다.

Keywords

References

  1. 권창효, "패밀리레스토랑 선택행동과 관여도의 관계에 관한 연구," 세종대학교 대학원 석사학위 논문, 1995.
  2. 김선화, "패밀리 레스토랑 서비스 품질과 고객만족의 관계 연구," 경희대학교 경영대학원 석사학위 논문, 2001.
  3. 김섭, "외식산업의 서비스품질과 브랜드 이미지가 고객만족 및 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구" 초당대학교 대학원 석사 논문 2007.
  4. 김현정, "항공사 브랜드 이미지와 서비스 품질이 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구" 경기대학교 대학원 석사 논문, 2006.
  5. 김현준, "패스트푸드 이용자의 만족도에 관한 연구," 고려대학교 대학원 석사학위 논문, 1994.
  6. 남자숙, "외식업체의 쿠폰유형과 브랜드 친숙도가 쿠폰상환 의도 및 재방문 의도에 미치는 영향에 관한 연구" 경희대학교 석사 논문 2004.
  7. 남승규, 소비자 심리학, 서울: 학지사, 1999, pp. 147-194.
  8. 류경민, "레스토랑의 브랜드 이미지가 재방문 의도 및 가격 수용성에 미치는 영향에 관한연구" 배재대학교 대학원 석사 논문 2002.
  9. 류연호, "지각된 테이크 아웃 서비스품질이 고개 만족, 재구매 그래고 구전의도에 미치는 영향에 관한 연구", 인하대학교 대학원, 석사학위논문, 2004.
  10. 박홍수, 안광호, 하영원. 마케팅원론. 서울 : 학현사, pp. 253-273, 2000.
  11. 박정은 외, "만족과 재구매의도 관계에 영향을 미치는 요인에 관한 탐색적 연구, 서비스 제공자와 소비자간의 관계의 질의 조정 역할", 한국 마케팅 협회, 13(12). 1999, p.2-16.
  12. 이수형.이재록.양희진, 관계형성 유지에 대한 신뢰와 만족의 매개역할에 관한 연구, 마케팅관리연구, 6(1), 1-13, 2001.
  13. 이준희, "패스트 푸드점의 쿠폰 판촉이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구"동아대학교 대학원 석사 논문, 2006.
  14. 이창호.최수근.최승호, 외식산업 프랜차이즈 가맹점주의 만족, 관계의 질, 재 계약 의도에 관한 연구, 외식경영연구, 9(1), 173-195, 2006.
  15. 이학식, 안광호, 하영원, 소비자 행동 서울 : 제2판, 2000.
  16. 이훈영, SPSS를 이용한 데이터 분석 서울: 제 1판, 2006.
  17. 전동균, "쿠폰의 특성이 쿠폰 상환 행동에 미치는 영향에 관한 연구" 중앙대학교 대학원 석사 논문, 2004.
  18. 홍기운. 최신 외식산업개론, 대왕사, 1999.
  19. Aaker, D. A., Managing Brand Equity : Capitalizing on the Value of a Brand, NY, the free press, 1991.
  20. A. G., Ortony & L. Clore & A. Colins, "The Cognitive Structure of Emotions", Cambridge, England, Cambridge University Press, 1988.
  21. Aguilar, F.J., Managing Corporate Ethics, Oxford University Press: 17-19, 1994.
  22. Anderson, James C. & James A. Narus, A Model of Distributor Firm and Manufacturer Firm Working Relationships, Journal of Marketing, 54(1), 42-58, 1990. https://doi.org/10.2307/1252172
  23. Babin, Barry J., Darden, William R. & Griffin, Mitch, Work and/or Fun: Measuring Hedonic and Utilitarian Shoping Value, Journal of Consumer Research, 20(4), 644-656, 1994. https://doi.org/10.1086/209376
  24. Baker, Thomas L., Simpson, Penny M. & Judy A. Siguaw(1999), The Impact of Suppliers' Perceptions of Reseller Market Orientation on Key Relationship Constructs, Journal of the Academy of Marketing Science, 27(1), 50-57. https://doi.org/10.1177/0092070399271004
  25. Bagozzi, Richard P., Mahesh Gopinath, & Prashanth U.Nyer., "The Role of Emotions in Marking," Journal of the Aoademy of Marketing Science, 27(2): 184-206, 1999. https://doi.org/10.1177/0092070399272005
  26. Berry, Leonard L., Relationship Marketing of Services-Growing Interest, Emerging Perspectives, Journal of the Academy of Marketing Science, 23(Fall), 236-245, 1995. https://doi.org/10.1177/009207039502300402
  27. Ganesan, Shankar, Determinants of Long-Term Orientation in Buyer-Seller Relationships, Journal of Marketing, 58(April), 1-19, 1994.
  28. Garbarino, Ellen & Mark S. Johson, The Different Roles of Satisfaction, Trust, and Commitment in Customer Relationships, Journal of Marketing, 63(April), 70-87, 1999. https://doi.org/10.2307/1251946
  29. Gundlach, Gregory T., Achrol, Ravi S. & John T. Mentzer, The Structure of Commitment in Exchange, Journal of Marketing, 59(January), 78-92, 1995. https://doi.org/10.2307/1252016
  30. Jones, Thomas O. & W. Earl Sasser, Jr., Why Satisfied Customers Defect, Harvard Business Review, 35(November- December), 85-98, 1995.
  31. Kelley, Harold H. & John W. Thibaut, Interpersonal Relations: A Theory of Interdependence, New York, John Wiley & Sons, Inc, 1978.
  32. Mohr, Jakki & John Nevin, Communication Strategies in Marketing Channels: A Theoretical Perspective, Journal of Marketing, 50(October), 36-51, 1990.
  33. Spreng, Richard A., Mackenzie, Scott B. & Richard W. Olshavsky, A Reexamination of the Determinants of Consumer Satisfaction, Journal of Marketing, 60(July), 15-32, 1996. https://doi.org/10.2307/1251839
  34. Smith, J. Brock, Buyer-Seller Relationships: Bonds, Relationship Management, and Sex-Type, Canadian Journal of Administrative Science, 15(1), 76-92, 1998.