Abstract
In diverse professional fields including information and communication field, there is huge gap between required practical ability in industrial and that of graduated students actually learn in university. In this paper, we propose collaborative project curriculum applied to project-based learning in order to train affordable specialists who have a systematic problem-solving ability in industrial site. Applying this curriculum to The Cultural Technology Education Center of Jeju National University, we confirm that our curriculum improves ability of students to perform team project systematically such as skills in paper writing, presentation speech, problem solving, and collaborative work. Students are also reported high satisfaction about the proposed curriculum. Therefore, we expect that our curriculum will successfully be applied to other fields.
정보통신을 포함한 여러 분야의 실무현장에서 요구하고 있는 인재의 역량이 대학에서 현실적으로 배출되고 있는 졸업생들과는 큰 차이를 보이고 있는 것이 사실이다. 본 논문에서는 체제적인 문제해결력을 갖춘 현장적합성 전문가를 양성하기 위해 프로젝트기반 학습 방법을 적용한 협동프로젝트 교과과정을 제안한다. 본 교과과정을 제주대학교 제주문화콘텐츠 전문인력양성사업단에 적용하여 학생들은 보고서 작성 능력, 발표 능력, 팀원들과의 공동 작업 능력, 문제해결 능력 등의 체제적인 팀 프로젝트 수행 능력을 신장시킬 수 있음을 확인하였으며, 학습자들의 만족도도 매우 높아 다른 여러 분야에도 성공적으로 적용 확장해나갈 수 있을 것으로 기대된다.