The Relationship between Course Assessment and Program Objective Evaluation in Engineering Education Accreditation - Toward a Practical Evaluation of Program Objectives

공학교육인증에서 교과목 학습성과와 프로그램 학습성과의 관계 - 실질적인 프로그램 학습성과 평가를 지향하며

  • Park, Yoon-Kook (Department of Biological and Chemical Engineering, Hongik University)
  • 박윤국 (홍익대학교 바이오화학공학과)
  • Received : 2010.03.16
  • Accepted : 2010.07.06
  • Published : 2010.09.30

Abstract

It is strongly desirable to continuously study the program outcomes that are one of the requirements of engineering accreditation. In this paper, the results of program outcome evaluation obtained by using four tools - exit written exams, essay tests, capstone design, and an official English test - were compared to those of program outcome evaluation obtained by a course-embedded assessment method. The former evaluation was carried out for 15 students who graduated in February 2010 by using the four evaluation tools, while the latter was performed by using a course offered in the Spring and Fall semesters in 2009. Two evaluation results revealed no large difference in almost all 12 program outcomes, which indicates that course-embedded assessment would be one of the practical and effective program outcome evaluation tools.

공학인증의 여러 인증 요건들 중의 하나인 프로그램 학습성과에 대한 평가와 분석등은 평가도구 개발이라는 관점에서만 보더라도 지속적인 연구가 필요한 분야이다. 본 연구에서는 본 프로그램 학습성과 평가체제에서 제시한 절차대로 졸업시험, 에세이, 종합설계, 그리고 공인 영어점수를 평가도구로 활용한 프로그램 학습성과 평가결과와 교과목 학습성과를 이용한 프로그램 학습성과 결과를 비교하였다. 4가지 평가도구를 활용한 프로그램 학습성과 평가는 2010년 심화과정 졸업자 15명을 대상으로 하였고, 교과목 학습성과를 이용한 프로그램 학습성과는 2009년 1학기와 2학기에 개설하여 운영한 교과목을 이용하였다. 두가지 평가결과 모든 학습성과 평가에서 큰 차이를 보이지 않는 것으로 보아 교과목 학습성과를 이용한 프로그램 학습성과도 프로그램에서 활용할 수 있는 실질적인 프로그램 학습성과 평가방법 중 하나임을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 공인원(2003). 고려대학교. ABET Faculty Workshop for Emerging Accreditation Systems And for Outcomes and Assessment. Workshop
  2. 김명랑 외(2004). 프로그램학습성과 달성을 위한 평가도구 연구: part 1 초점그룹, 7(4): 22-31
  3. 김명랑 외(2005). 프로그램학습성과 달성을 위한 평가도구 연구: part 2 학생포트폴리오, 8(4): 64-71
  4. 김명랑 외(2007). 프로그램학습성과 달성을 위한 평가도구 연구: part 3 졸업논문. 공학교육연구, 10(1): 97-108
  5. 박윤국(2006). 교과목 성취도에 근거한 학습성과의 평가-시험과 보고서를 위주로. 공학교육연구, 9(3): 62-66
  6. 박윤국(2008). 한국과 미국의 공학교육인증제도와 운영의 비교, 공학교육, 15(1): 32-37
  7. 유인근(2007). 공학교육인증 프로그램의 효과적인 운영방안에 관한 연구, 10(2): 63-72
  8. 한지영(2008). 미국과 한국의 공학교육인증 체제 비교에 대한 사례 연구, 11(1): 24-33
  9. 허돈(2009). 공학교육인증의 학습성과 평가체계의 사례 연구, 12(1): 57-63
  10. 홍익대학교(2009). 과학기술대학 소속 교수대상공학인증 설문조사 결과
  11. 홍익대학교(2010) 화학시스템공학 프로그램 자체평가보고서
  12. Auburn University(2004) Program self-study report-Chemical Engineering, Auburn Univ.
  13. KEC 2005, 공학인증기준 2005. 한국공학교육인증원
  14. University of Minnesota (2007) Program self-study report-Mechanical Engineering, Univ. Minnesota