A Study of the Factors Affecting Communication Actions Using Instant Messenger in Organizations

조직에서 인스턴트 메신저를 이용한 의사소통에 영향을 주는 요인에 관한 연구

  • 이욱 (한양대 정보시스템학과) ;
  • 안종창 (한양대 정보시스템학과)
  • Received : 2010.07.22
  • Accepted : 2010.09.10
  • Published : 2010.09.30

Abstract

To examine the role IM plays, We focus on the factors that promote or hinder communication within a Korean organization when instant messenger is used. These factors were examined through two research questions. To understand these issues, a survey consisting of 33 categories was given to government and corporate office workers in Seoul, Korea. The survey results showed that Instant Messenger is recognized as a powerful communication tool in official organizations, but is only used effectively within groups or generations that do not follow the hierarchical relationships characterized by Confucian values. The results of this study fill a gap in our understanding of the important role of IM use in organizational effectiveness and may prove useful when developing tools and strategies to help promote communication within organizations using information technology media.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국학술진흥재단

References

  1. 김기수 외, "한국인의 라이프 스타일과 소비행동 : 2001 한국 대표 세대들의 특징", 제일기획 사보, 2001.
  2. 김민하, 안미리, 디지털 리터러시 능력 확인을 위한 문항개발 및 능력 평가", 교육정보 미디어연구, (2003), pp.159-192.
  3. 김유정, "컴퓨터 매개 커뮤니케이션과 일상 커뮤니케이션 상황의 변화정보화시대의 미디어와 문화, (1998), pp.87-107.
  4. 김정환, "N세대를 위한 새로운 영상교육의 필요성에 대하여", 영화연구, 제21권 (2003).
  5. 박기순, 유교에서 본 인간 커뮤니케이션에 관한 일 고찰 : 모형 정립적 접근", 한국언론학보, 제31호(1994), pp.123-142.
  6. 박상혁, "인스턴트 메신저를 이용한 집단 의사결정에서 커뮤니케이션 패턴이 의사결정 만족에 미치는 영향에 대한 통합분석", 정보시스템연구, 제15권, 제2호(2006), pp.247-270.
  7. 박상혁, 이숙미, 백승익, "온라인 커뮤니케이션 : 인터넷 메신저는 커뮤니케이션 패턴에 어떤 영향을 주는가?", 한국경영정보학회, 추계학술대회, 2003.
  8. 박우순, 한국의 행정문화와 지식정부의 가능성, 동아대학교 행정대학원, 1999.
  9. 배진한, "한국인의 커뮤니케이션 가치관과 대인 커뮤니케이션 매체로의 이동전화의 매체인식 : 기성세대 이중성을 중심으로" 한국언론정보학, 통권21호(2003a).
  10. 배진한, "면대면 커뮤니케이션 환경이 새로운 대인 커뮤니케이션 매체 이용에 미치는 영향", 한국언론정보학보, 통권23호(2003b) , pp.48-77.
  11. 송상호, "21세기 조직의 통합모형에 관한 이론적 고찰", 경영연구, 제5호(2000), pp.39-73.
  12. 유영만, "e-Leaming과 디지털 리터러시 : 디지털 시대의 새로운 학습 능력", 한국산업교육학회, 제10회 학술대회, 2001.
  13. 이욱, 안종창, "KMS(Knowledge Manage ment System) 내 지식에 대한 유지 보수 요청 의향에 관한 실증적 연구", 한국IT서비스학회지, 제8권, 제1호(2009), pp.143-163.
  14. 장낙인, "커뮤니케이션의 이론과 현설 : 동양 커뮤니케이션 사상", 한국 커뮤니케이션학, 제6권(1998), pp.13-24.
  15. 전병열, 매개 커뮤니케이션 심리학 : 컴퓨터 통신을 중심으로, 동아대학교 언론 홍보대학원, 2001.
  16. 전선미, 대인커뮤니케이션의 기능적 대안으로서의 인스턴트 메신저, 한양대학 교대학원, 2002.
  17. 조영호, "조직 수평화는 권력의 확대", 월간 인사관리, 제9권(1999).
  18. 지계순, "미국인들의 의사소통에 대한 분석 : 문화적 가치를 중심으로", 한국커뮤니케이션학, (2002), pp.123-141.
  19. 최윤식, "멀티미디어 시대의 活字와 映像 -읽기와 보기의 커뮤니케이션적 의의", LG adzine, 제5/6권(2003).
  20. 홍종필, "인터넷 동영상 광고의 효과에 관한연구" , 광고연구, 제52권 (2001).
  21. Brandner and Mark, "Why Distance Matters Effects on corporation Persuasion and Deception", Proceedings of CSCW, (2002), pp.222-235.
  22. Daft, R. L. and R. H. Lengel, "A Proposed integration among organizational information requirements, media richness, and structural design", Management Science, Vol.31, No.5(1986), pp.554-571.
  23. Straud, D., "The effect of culture on IT diffusion: E-mail and FAX in Japan and U.S.", Inform Syst. Res., Vol.5, No.1(1994), p.23. https://doi.org/10.1287/isre.5.1.23
  24. Markus, L., "Electronics mail as the medium of managerial choice organization", Sci., Vol.5, No.4(1994), p.502.
  25. Lee, O., "The Role of Cultural Protocol in Media Choice in a confucian Virtual Workplace", IEEE Transactions on Professional Communications, Vol.43, No.2(2000), pp.196-200. https://doi.org/10.1109/47.843646
  26. Paul, Gilster, Digital Literacy, John Wiley and Sons Inc, 김정래 역, 디지털 리터러시, 서울 : 해냄출판사, 1997.
  27. Trevino, L. K., R. H. Lengel, and R. L. Daft, "Media Symbolism, Media Richnessk, and Media Choice in Organizations : A Symbolic Interacrinist Perspective", Communication Research, Vol.14, No.5(1987), pp.553-575. https://doi.org/10.1177/009365087014005006
  28. Trevino, Linda K, R. L. Daft, and R. H. Lengel, "Understanding Manager's Media Choice : A Symbolic Interactionist Perspective", in J. Fulk and C. Steinfield eds., Organizations and Communication Technology, Beverly Hills, CA : Sage. (1990), pp.71-94.