DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Evaluation of Information Literacy Program and the Development Ofits Design Principle

정보활용능력 교수효과 평가 및 교과설계에 대한 연구

  • Kim, Sung-Won (Dept. of Library and Information Science, Chungnam National Univ.)
  • Received : 2010.08.16
  • Accepted : 2010.10.11
  • Published : 2010.10.30

Abstract

The needs for independent 'lifelong learning' is on the rise for the individuals living in today's fast-paced society. As a result, the significance of 'information literacy' as the core requirement for lifelong learning has become widely recognized. Some countries have even established standards for information literacy at the national level, and introduced programs to improve the overall level of information literacy in the school curriculum. In Korea, various studies have been done to identify the importance of information literacy, and also there are increasing offerings of information literacy programs in regular curriculum. Based on the result of self-efficiency assessment by the students who attended the information literacy courses, this study tries to examine the effects of those programs. It consequently confirms that these curriculums resulted in improvement of the information literacy of the students, and also provide some suggestions and guidelines for the design of the curriculum for information based on the findings.

급변하는 정보사회를 살고 있는 개인들의 독립적인 평생학습(lifelong learning)의 필요성 대두에 따라 평생학습을 가능케 하는 주요한 자질로서 정보활용능력(information literacy)의 중요성이 널리 인식되고 있다. 몇몇 국가에서는 국가적 차원의 정보활용능력 기준을 제정하고 교과과정에 정보활용능력의 증진을 위한 프로그램을 도입하고 있다. 우리나라에서도 정보활용능력의 중요성을 인식하여 다양한 연구가 진행되고 있으며, 정규 교과과정의 개설도 확대되고 있는 상황이다. 본 고에서는 정보활용능력 관련 교과 수강생들의 자기효능감(self-efficiency) 평가결과를 기반으로 관련 교과의 교수효과를 확인하고, 교과설계 시 반영할 수 있는 시사점을 도출해 보고자 하였다. 연구결과로 교과과정이 수강생들의 정보활용능력 증진에 도움이 됨을 확인할 수 있었으며, 자기효능감 평가를 기반으로 교과과정 설계 시 반영할 수 있는 시사점들을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 고영만. 2004. 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형 개발 연구. 정보관리학회지, 21(4): 67-88. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2004.21.4.067
  2. 고영만. 2010. 정보문해론. 서울: 한국도서관협회.
  3. 김성은, 이명희. 2007. 대학생을 위한 정보활용 능력 교육의 효과에 관한 실증연구. 한국도서관 정보학회지, 38(3): 95-115.
  4. 김순희. 2008. 정보문해. 파주: 한국학술정보.
  5. 김순희. 2006a. 디자인분야 대학생의 정보문해 교육을 위한 핵심 정보문해능력 분석에 관한 연구. 정보관리학회지, 23(1): 5-39. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2006.23.1.005
  6. 김순희. 2006b. 디자인분야 정보문해 교육방법 및 내용에 관한 연구. 한국도서관 정보학회지, 37(1): 239-259.
  7. 김순희. 2006c. 온라인 정보문해 과목의 교육 효과 및 만족도 평가에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 40(4): 33-61. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2006.40.4.033
  8. 박준식. 2007. 정보서비스론. 대구: 계명대학교출판부.
  9. 변우복. 2007. 학교의 교육과정과 연계한 정보문해 서비스. 한국도서관 정보학회지, 38(4): 19-44.
  10. 심원식, 안혜연, 김현수, 김성환. 2009. 정보문해 자기효능감 척도의 적용을 위한 탐색적 연구. 한국문헌정보학회지, 43(4): 307-326.
  11. 엄영애. 2009. 문헌정보학과 학부 교과과정의 변화. 한국도서관.정보학회지, 40(2): 409-427.
  12. 이수상. 2007. 우리나라 대학생의 정보 리터러시 수준에 대한 실태조사. 한국문헌정보학회지41(1): 85-103.
  13. 이정연, 정동열. 2005. 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구. 정보관리학회지, 22(4): 39-59. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2005.22.4.039
  14. 이정연, 최은주. 2006. 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구. 한국문헌정보학회지, 40(1): 315-334. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2006.40.1.315
  15. 이현실. 2004 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 개발 연구. 한국문헌정보학회지, 38(2): 303-322.
  16. 정영미. 2009. 정보활용 교육이 도서관과 정보활용능력 자가인식에 미치는 영향. 한국문헌정보학회지, 43(4): 265-280. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.4.265
  17. 한국도서관협회. 2009. 문헌정보학용어사전. 서울: 한국도서관협회.
  18. Andretta, Susie. 2005. Information Literacy: A Practitioner's Guide. Oxford: Chandos Publishing Ltd.
  19. ALA(American Library Association). 1989. Presidential Committee on Information Information Literacy: Final Report. [cited.2010.6.30]. .
  20. Bandura, A. 1997. Self-efficacy: The Exercixe of Control. New York: W. H. Freeman and Company.
  21. Eisenberg, M and Berkowitz, R. E. 1999. Teaching Information and Technology Skills. Columbus: Linworth Publishing.
  22. Grafstein, A. 2002. "A discipline-based approach to information literacy." Journal of Academic Librarianship, 28(4): 197-204. https://doi.org/10.1016/S0099-1333(02)00283-5
  23. Kurbanoglu, S. S., Akkoyunlu, B., & Umay, A. 2006. "Developing the information literacy self-efficiency scale." Journal of Documentation, 60(6): 730-743.
  24. Radar, H. B. 2002. "Information Literacy 1973-2002: A Selected Review." Library Trends, 51(fall): 242-259.
  25. Zurkowski, P. G. 1974. The Information Service Environment Relationships and Priorities. National Commission on Libraries and Information Science. ED10039.