Abstract
Corruption in public offices can lead to corruption in overall society. Moreover, it can also result in steady growth of social expense caused by distrust in direct public relations of civil society administration. In order to devise a more comprehensive measure against corruption, it is essential to evaluate internal organization. This study suggests a scheme for improvement on fire officers' inter integrity, researched by in-depth interview. According to the study, there are numerous conventional corporate cultures remaining in the organization which fire officers are mutually trying to create reasonable and democratic corporate cultures. Furthermore, it was found out that structural issues of the organization, such as guaranteed anonymity of corruption prevention system, closed budget, et cetera, are the mostly dissatisfactory factors other than individual matters of the organizational members.
공직사회의 부패는 사회전반의 부정부패를 초래할 수 있으며, 시민사회의 직접적인 대민 관계에 있어 행정에 대한 불신을 초래하여 점증적으로 사회적 비용의 증가를 가져 올 수 있다. 보다 포괄적인 부패 방지책을 강구하기 위해서는 조직내부에 대한 내부평가가 이루어 져야 할 것이다. 본 연구는 소방공무원의 내부청렴도 향상을 위해 심층면접의 연구방법을 통해 소방공무원의 내부청렴도 향상 방안을 제시하는데 있다. 연구의 결과 소방조직은 전통적인 조직문화가 많이 남아 있는 것으로 조사되었으나, 소방공무원 상호간의 이를 합리적이고, 민주적인 조직문화 조성에 노력하고 있는 것으로 나타났다. 또한 조직구성원 개개인의 문제도 있지만 대체로 조직 구조적인 문제, 즉, 부패방지제도의 익명성 보장, 예산의 비공개 등이 불만요인으로 작용하고 있는 것으로 나타났다.