A Application of 'analysis of concept' for understanding moral concept in elementary school moral instruction

도덕적 개념 이해를 위한 '개념분석법'의 적용 방안

  • Received : 2009.02.02
  • Accepted : 2009.03.07
  • Published : 2009.03.31

Abstract

A general sequence of moral instruction in elementary school is advanced to understanding of contents, application of understanding, reflection of application. The understanding of contents as first stage of instruction is related with abstract moral concepts. A model of concept analysis as one of the moral instruction models could be applied to understand on abstract moral concept. We can find rationale of that model from the 'analysis of concept' that is proposed by John Wilson. His 'analysis of concept' is thinking technique based on informal logics of ordinal language. These technique is constituted of 'Isolating questions of concept', 'Right answers', 'Model cases', 'Contrary cases', 'Related cases', 'Borderline cases', 'Invented cases', 'Social context', 'Underlying anxiety', 'Practical results', 'Results in language'. And these techniques could be categorized some of stages like finding a concept for analysis, finding a cases for understanding, concerning on the contexts about using context, concerning on the verification of defined concept. But it has difficulties that directly applicate these stages and technique to elementary school students. For instruction in elementary school, teacher should be translated these terms about each stages and technique to terms suited for students. And it is good for students that these activity can inspire students' interests. In this thesis, I'm trying to translate original terms about concept analysis technique to terms that elementary school students can understand. And then, I'm intending to propose of moral instruction method about truth telling as a example.

도덕과수업은 내용의 이해, 이해의 적용, 적용의 반성이라는 일반적 순서로 전개된다. 수업의 첫 단계인 내용의 이해는 주로 추상적인 도덕적 개념의 이해와 관련된다. 추상적인 도덕적 개념의 이해에 적용될 수 있는 수업모형이 개념분석모형이다. 이 개념분석모형의 이론적 배경은 윌슨의 '개념분석법'에서 찾을 수 있다. 윌슨의 개념분석법은 일상언어의 비형식논리에 근거하여 개념을 분석하는 사고의 기술이다. 이 기술은 개념적 질문을 분리하기, 정답찾기, 전형적 사례 찾기, 반대 사례 찾기, 관련 사례 찾기, 경계 사례 찾기, 가상 사례 찾기, 사회적 맥락 검토하기, 이면의 불안감 검토하기, 현실적 결과 검토하기, 언어적 결과 검토하기로 구성된다. 이러한 기술은 분석할 개념 찾기, 개념 이해를 위한 사례 찾기, 개념 사용의 맥락 검토, 설정된 개념의 타당성 검토의 단계로 적용될 수 있다. 그러나 이러한 개념분석의 기술과 단계의 명칭을 초등학교 학생들이 이해하기는 어렵다. 초등학교 수준에게 분석의 기술과 단계를 적용하기 위해서는 학생들이 이해할 수 있는 용어로 번역하여 제시해야 한다. 또한 학생들이 흥미롭게 탐구할 수 있는 양식으로 제시해야 한다. 본고에서는 개념분석의 기술을 초등학생들이 이해할 수 있는 활동의 명칭으로 바꾸고, 이를 '정직' 개념의 이해를 위한 수업에 반영하는 방안을 제시한다.

Keywords