The rites for fortress of Silla's and the meaning

신라의 성(城)제사와 그 의미 - 성황신앙의 수용배경을 중심으로 -

  • 채미하 (경희대학교 인문학연구원)
  • Received : 2009.05.15
  • Accepted : 2009.07.20
  • Published : 2009.07.30

Abstract

In this studying we could look that the rites for fortress under the rule of Silla's national rites was the one background which made Seonghwang religion in China was accepted in our nation. In Silla's national rites, fortress was the objects for rites and they were such as Bukhyeong fortress, Galim fortress, and Toseo fortress. These were belonged under Silla's national rites together with rites for famous mountains and big streams but differed from rites for mountains and streams. The fortresses which were belonged under Silla's national rites played a role as governing place during three nations era, but their prestigious position grew lower after provincial systems were consolidated. Fortress was the protectional building to protect the territory from the enemies. Silla's experiencing the war of three nations made them consider much the role of fortress as the important military location. And Silla included the rites for fortress into their national rites and governed the territory. The Galim fortress among them was got rid of Silla's national rites, and the rite seemed to be succeeded by provincial influentials. And this seemed to be the foundation for the provincial influentials in lateral Silla period to accept Seonghwang religion of China. And the fortress belonged to Silla's national rites was Kunhyeon fortress. Seonghwang-sa in Gorye was located in the fortress had governing place. Galim-fortress, Bukhyeong fortress, and Toseo fortress were also the important military locations. Seonghwang-sa in Gorye was the military strategic position, too and the deity for Seonghwang had the power to deal with the victory and defeat. From this, the background that the rite for Seonghwang in Gorye could be belonged to national rites comparatively early differed from China's was searched in the rites for fortress belonged to Silla's national rites.

본 연구는 신라 국가제사에 편제되어 있는 성(城)에 대한 제사가 우리나라에 중국의 성황신앙이 수용될 수 있었던 하나의 배경이 되었음을 살펴본 것이다. 신라 국가제사에는 성이 제사대상으로 나오는데, 북형산성 가림성 도서성이 그것이다. 이들은 비록 명산대천제사와 함께 신라 국가제사에 편제되었지만, 산천제사와는 구분되는 것이라고 하였다. 신라 국가제사에 편제된 성들은 삼국시기 치소(恥笑) 역할을 하였는데, 통일 후 지방제도가 정비되면서 그 위상에 변화가 있었다. 성은 외적으로부터 그 지역을 방어하기 위해 구축한 방어물로, 삼국통일전쟁을 경험한 신라는 군사적 요충지로서의 성의 역할을 중시하였다. 이에 신라 국가는 그것을 국가제사에 편제하여 그 지역에 대한 지배권을 확고히 하였다고 보았다. 신라 국가제사에 편제된 북형산성?가림성?도서성 중 가림성은 신라 국가제사에서 혁파되었는데, 그 제사는 지역 세력에 의해 이루어졌을 것이라고 하였다. 이것은 신라 말 지역 세력이 중국의 성황신앙을 수용할 수 있는 기반이 되었을 것이라고 하였다. 그리고 신라 국가제사에 편제된 성은 '군현성'이었다. 고려시대 성황 사는 치소가 있는 성에 위치하였다. 또한 북형산성?가림성?도서성은 군사적 요충지였다. 고려시대 성황서 역시 군사 거점 지였고 성황신은 전쟁의 승패를 좌우할 수 있는 능력을 가지고 있었다. 이로 볼 때 고려시대 성황제사가 중국과는 달리 비교적 일찍 국가제사에 편제될 수 있었던 역사적 배경은 신라 국가제사에 편제된 성에 대한 제사에서 찾을 수 있다고 하였다.

Keywords

Acknowledgement

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