A Study on the Aspect of Evolution and the Pursuit of Reality appeared in Cognizance of Paintings on the Pre-chosun Dynasty

조선전기 회화인식(繪畫認識)에 나타난 진(眞) 추구와 전개양상 고찰

  • Received : 2009.08.26
  • Accepted : 2009.09.23
  • Published : 2009.09.30

Abstract

In this paper, I examined two things. First explore the of the reality(眞) in poems written on paintings and discussion on paintings in men of letters of Pre-chosun dynasty, furthemore, it analyzes the meaning and thought. To explain it, I would like to analyse the discourse surrounding the reality(眞) in poems written on paintings and discussion on paintings, and concept of the borrowing(假) and the unreal(幻). First of all, I examine the ways that the view of nature of Confucians is pertinent to the abiding in reverence and the investigation of principles of confucians, also painting is necessarry condition for their moral and spiritual self-cultivation. In the discourse surrounding the reality, it is to suggest from 'natural reality (天眞)' to escape from the reality(眞), and proceeds to examine the transformation of reality(眞) in mind(人心). Furthermore I examine the meaning of transform and delicate difference between borrowing(假) and the unreal(幻). In this process, concept of the borrowing(假) and the unreal(幻) is divided into the two meaning. False(假) is to become the Borrowing and painting, the unreal(幻) is change into the act of recognition. In conclusion, I examined the significant transformation of the reality(眞) and the unreal(幻). The reality(眞) has been recognized as a important concept, it is diverged into the Nature, outer things and painting mind, and the object of ultimate value in appreciation and painting of Pre-chosun dynasty.

본 논문은 조선전기 문인들의 제화시(題畵詩)와 화론(?論)에 나타난 진(眞)에 대한 인식과 전개 양상을 살피고, 이를 토대로 그 의미와 내재된 사상을 고찰하였다. 따라서 이 논문은 문인들의 자연관과 수기(修己)의 가치로서 보는 회화의 효용성, 그리고 제화시와 화론에서 담론된 진(眞)과 그에 상대하는 가(假)와 환(幻)의 개념분석으로 이루어졌다. 우선회화와 관련하여 유자들이 거경(居敬), 궁리(窮理)하기 위한 수양의 장으로 삼은 자연관을 확인하였다. 수기의 효용성에서 회화가 심성수양에 필요한 가치를 지닌 정당성을 서술하였다. 진의 담론에서는 자연의 진[天眞]이 탈진(奪眞)과정을 거쳐 '마음속의 진[人眞]'이 되도록 옮기는 전환과정에서 환(幻)이 갖는 작용과 의미를 살폈고, 또한 환(幻)과 빌림[假] 사이에 존재하는 역할의 차이 및 변화가 전개되는 과정을 분석하였다. 이 과정에서 중심 개념인 진에 상대하며 개념화된 가(假)와 환(幻)의 의미가 언어적 의미를 넘어 가(假)는 빌림과 그림의 의미로, 환(幻)은 하나의 인식작용과 변환작용의 의미로 분화되는 과정을 분석하였다. 이로써 진 개념이 사변적 의미를 부여받으며 개념화된 이후, 조선전기의 회화창작 및 감상활동에서 자연의 진, 외물의 내적 실질[眞], 그림의 진, 마음의 진 등으로 존재하며, 최고의 가치로써 추구대상이 되고 있음을 밝혔다.

Keywords