Abstract
This research is based on the medical information record of a university hospital on analysis of outpatients, inpatients and delivery related information in gynecology area. The result of application having analysis of patients as basic material for hospital management is as follows. The number of new patients in average was 140.9, and as the year passes by, it seemed to decrease noticeably(p=0.000). In the first year (2001) the number was only 212.6, but increased to 140 by the year of 2007, showing increase of 80.9. The actual number of patients in the hospital was 124.6 in average and it showed noticeable decrease after each year (p=0.000), from 144.6 patients on the first year 2001, to 104.8 patients in 2007, showing approximately 40 patients decreased. Multiple regression analysis was performed having independent variables as characteristics of patients and cause of delivery related factors, and dependent variables as the number of patients in the hospital. According to analysis, the cause of affecting the number of patients in the hospital was selected as the number of new patients, the number of delivery per year. The reliability rate was recorded as 62.8%. Therefore, apart from the services on marketing and patient management which must come first, the effect of inviting them cannot be avoided, which directly links to trust resulting from the consideration to patients.
본 연구는 산부인과 내원 환자에 대한 미래경영 예측하고자 한 대학병원 의무기록정보통계를 활용하여 외래환자, 입원환자 및 분만관련 자료를 분석한 결과 다음과 같다. 신환환자의 경우 평균 140.9명 이었며, 각 연도가 증가함에 따라 유의하게 감소하는 경향을 보였으며(p=0.000), 최초년도(2001)에 212.6명이던 것이 최종년도(2007)에는 80.9명으로 약 140여명의 환자가 감소하였다. 입원 실인원의 경우 평균 124.6명 이었며, 각 연도가 증가함에 따라 유의하게 감소하는 경향을 보였으며(p=0.000), 최초년도(2001)에 144.6명이던 것이 최종년도(2007)에는 104.8명으로 약 40여명의 환자가 감소하였다. 입원환자 특성 및 분만관련 요인 등의 변수를 독립변수로, 입원환자수를 종속변수로 하여 다중회귀분석을 실시하였다. 그 결과, 입원환자수에 영향을 미치는 요인으로는 신환, 연인원 분만수 등이 선정되었으며 이들의 설명력은 62.8%이었다. 이상과 같은 결과 병원은 마케팅보다 환자관리라는 서비스가 우선되어야 하지만 환자 유인 효과도 현재 무시할 수 없으며 이는 환자의 병에 대해 관심을 써주는 병원의 배려가 신뢰로 연결될 수 있을 것이다.