References
- 김경선, "초등학생의 자아개념과 학교생활적응의 관계", 석사학위 논문, 홍익대학교, 1987.
- 김용래, "자아개념과 학습자 변인의 경향성 분석", 홍익대학교 교육연구소, 교육논총 제11집, 1994.
- 박지원, "사회적 지지척도 개발을 위한 일 연구", 미간행 박사학위 논문, 연세대학교, 1985.
- 박현진, "자아탄력성에 따른 지각된 스트레스, 대처 및 우울", 석사학위 논문, 고려대학교, 1996.
- 송인섭, "인간심리와 자아개념", 서울: 양서원, 1989.
- 심하진, "자아개념 형성과 학업성적과의 관계", 석사학위 논문, 관동대학교, 1999.
- 이영미, "사회적 지지 지각과 자아탄력성이 문제해결 능력에 미치는 영향", 미간행 석사학위 논문, 가톨릭대학교, 2007.
- 이영자, "스트레스, 사회적 지지, 자아존중감과 우울 및 불안과의 관계", 미간행 박사학위 논문, 서울여자대학교, 1996.
- 이혜진, " 학생이 지각한 부모 양육태도에 따른 사회적 문제해결능력에 관한 연구", 석사학위 논문, 연세대학교, 2002.
- 한상분, "아동의 자아개념과 가족체계의 기능유형 : Circumplex Model을 중심으로", 석사학위 청구 논문, 연세대학교, 1992
- Block, J. H., & Block, J., "The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior", In W. A. Collines(Ed.), Minesota symposia on child psychology, 13, 39-101. Hillsdale, NJ: Erbaum, 1980.
- Block, J., & Kremen, A. M., "IQ and Ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness", Journal of personality and social psychology, 70(2), 349-361, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
- Bonanno, G. A., "Loss, trauma, and human resilience: Have we understand the human capacity to thrive after extremely aversive event?", American Psychologist, 59, 20-28, 2004. https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.1.20
- Cobb, S., "Social Support as a Moderator of Life Stress, Psychosomatic Medicine", vol. 38, No. 5, 300-314, 1976. https://doi.org/10.1097/00006842-197609000-00003
- Kagan, J., "On the nature of emotion", Monographs of the Society for Research in Child Development, 59, 7-24, 1994. https://doi.org/10.2307/1166136
- Klohnen, E. C., "Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency", Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1067-1079, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.5.1067
- Mussen, P. H., Coner & J. J. Kagan, "Child development and personality", New York : Harper & Row, 1980.
- Purkey, W., "Self-concept and School Achievement", New Jersey: Englewood cliffs, 1970.
- Rogers, C., "The organization of personality", The American Psychologist, 1951.
- Sarason, I. G., Levin, H. M., Basham, R. B., & Sarason, B. R., "Assessing Social support questionnaire", Journal of Educational Psychologist, 44, 127-139, 1983.
Cited by
- The Effect of Ego-Related Variables and School Adjustment on Children's Life Satisfaction* vol.35, pp.1, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.1.43
- The Influence of Ego-Resiliency on School Adjustment in Children : The Moderated Mediating Effect of Stress by Self-Concept vol.35, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.3.1