Abstract
This research focuses on searching primary factors in accessing internet shopping sites. In this research we have derived primary factors such as the order factors, the product factors, and the delivery factors by factor analysis approach. We have done AHP analysis on these derived primary factors. The results of AHP analysis show that the most important factor is the product factors and the most important sub factor among the product factors is the after service factor including guaranteed returns and refunds, and product exchangeability. The next important factor is the incentive provision in which discount coupons, mileage accumulation policies are the main sub factors included.
본 논문은 고객들이 인터넷 쇼핑몰을 이용함에 있어서 가장 중요시 하는 요인이 무엇인지를 탐색하는 것이었다. 중요요인은 요인분석을 이용하여 도출하였으며, 도출된 중요 요인인 주문속성, 상품속성, 배송속성을 대상으로 하여 AHP 분석을 실시하였다. 분석결과 상품속성이 가장 중요한 요인으로 작용하는 것으로 나타났으며, 상품속성 중에서 가장 중요하게 인식되고 있는 세부 요인들은 사후서비스로서 여기에는 반품 및 환불보장, 반품 및 교환허용 등의 순서로 나타났다. 그리고 그 다음의 중요 요인으로는 인센티브의 제공이었으며, 여기에는 할인쿠폰 제공, 포인트 적립제도 등의 세부요인이 중요하게 작용하는 것으로 분석되었다.