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Effect of the Image Training that utilized ICT Learning in the Improvement of Athletic Skills and Attitude in Class

ICT 학습을 활용한 이미지 트레이닝이 운동기능 향상 및 수업태도에 미치는 효과

  • Lee, Ki-Eun (Division of Educational Technology, Seoul University of Venture & Information) ;
  • Yang, Hea-Sool (Division of Educational Technology, Seoul University of Venture & Information)
  • 이기은 (서울벤처정보 대학원대학교 교육공학과) ;
  • 양해술 (서울벤처정보 대학원대학교 교육공학과)
  • Published : 2009.10.31

Abstract

This study certified that the mentality training that utilized ICT learning has been working as an important base having much effect on learner's basic attitude on physical education class, improvement of bodily exercise function, and class satisfaction, and that the exercise ability was improved in the scope of speed, form(posture), accuracy(shooting success rate), and adaptability(performance ability). It means it is a much more step-forwarded educational method that the advantages of ICT learning and mentality training at the existing learning method were applied to the reality. Regarding the object of this study, it is a little bit unreasonable to generalize its study results in that it wasn't intended for national unit sampling. Therefore, in the future study, it is necessary to continue to advance the study that its representative-ness was supplemented through the balanced sampling between area and area, and between grade and grade.

ICT 학습을 활용한 심상훈련은 핸드볼의 운동 기능과 집중력을 높이기 위하여 경기 장면과 정확하고 모범적인 운동 수행 동작을 인터넷을 통하여 미리 학습하게 하여, 학습자로 하여금 체육수업에 대한 기본적인 태도와 운동기능 향상, 그리고 수업만족도에 많은 영향을 미치고 있다는 것을 확인시켜 주었다., 스피드(속도), 폼(자세), 정확성(슈팅성공율), 적응력(경기력)의 영역에서도 운동능력이 향상되었음을 알 수 있었다. 이는 기존의 학습방법에서 ICT 학습과 심상훈련과의 장점을 현장에 적용시킨 한층 진일보한 교육방식이라 할 수 있겠다. 본 연구대상에 있어 전국 단위표본을 대상으로 하지 못했다는 점에서 연구 결과를 일반화시키는데 다소 무리가 있다. 따라서 차후 연구에서는 지역 간, 학년 간 균형적 표본을 통해 대표성이 보완된 연구가 계속적으로 선행되어져야 할 것이다

Keywords

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