An Analysis of the Design Characteristics of 'Vivienne Tam' Collections, for the Launch of Renowned Korean Luxury Fashion Brands

한국 패션 명품 브랜드 론칭을 위만 '비비안 탐' 컬렉션의 디자인 특성 분석

  • Bae, Soo-Jeong (Dept. of Clothing & Textiles, Chonnam National University)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

The purpose of this study is to present the basic approach of producing the luxury fashion brands containing of the Korean traditional traits on the basis of traditional transformation with the modern concept, taking the 'Vivienne Tam' 2000's collections. This study has focused on its transformation of the traditional one of China, and made this as the subject of investigation. It's design characteristic could be defined as "modern interpretations of China chic", and it would be divided into two groups. The ingenious mixture of Chinese tradition into the modern chic could be concluded like these. The external characteristics is categorized in the three ways (1) the aesthetic application of the Chinese traditional patterns(dragon, water waves, peony, Japanese apricot flower, bamboo, bats, Chinese characters etc.), (2)the modern application of Chinese traditional costume details(front opening of Chipao, mandarin collar and knot buttons) and (3)the modernization of Chinese traditional technique(knotting, embroidery, beading and paper cutting). To deal with the internal characteristics, (1)the aesthetic mixture of East and West, (2)the formative expressions of the traditional view on the universe and religion are remarkable. The Chinese embodiment and the view of the universe and religion was integrated into the patterns of dragon, water waves, clouds, fire, woods, and metals. In order to afford the creative designer capable of encompassing the East and West, the teaching about the Korean tradition along with the technical and practical aspect of fashion is most important, while encouraging the professional designer to make a sophisticated ones which are attributed to the Korean tradition, and thereby come to be attractive to the world customer. The study about the Korean costumes, traditional colors, the symbolic meaning of the traditional patterns, cuttings, compositions, extending to the various kinds of myths, songs, paintings and crafts are essential for the Korean designer brand to be the global luxury brands.

Keywords

References

  1. Luxury Market Forecast 2012 (2008.1.4). 삼성디자인넷, 자료검색일 2009.4.6, http://www.samsungdesign.net, 재인용 Just-style, 'Global market review of luxury apparel-fircasts to 2012', 2006
  2. Ibid
  3. 이원화 된 Luxury Market (2007.12.4). 삼성디자인넷, 자료검색일 2009.4.8, http://www.samsungdesign.net
  4. 윤태호, 정인희 (2008). 글로벌화의 진행과 명품 패션 산업의 향방. 2008 한국유통학회 동계학술대회 발표논문집, pp. 71-80
  5. 전형연 (2008). 명품 브랜드의 정체성 유형별 문화마케팅 전략 비교 연구. 프랑스학연구. 44(1), pp. 267-300
  6. 이유정, 김화영 (2003). 아시아 명품시장의 현황과 전망. 광고정보. 5월호, 한국방송광고공사 Kobaco, pp. 124-127
  7. 남양호 (2006.11.2). 명품이란 무엇인가-명품의 성공과 탄생비결. 삼성경제연구소, 자료검색일 2009.3.25, http://www.seri.org
  8. 주보림 (2008). 한국 명품 브랜드 창출을 위한 로드 맵 연구. 한국패션디자인학회지, 8(1), pp. 49-63
  9. 양태희, 김승호, 김철래, 권업 (2006). 해외명품브랜드 복제품의 양면성에 관한 연구. 한국산업경영학회 2006년도 하계학술대회논문집, pp. 39-54
  10. 김경희 (2007). 명품 브랜드의 상징색채 이미지에 관한 연구. 상품학연구, 25(2), pp. 111-122
  11. Kim, Eun Sil & Bae, Soo Jeong (2009). An Analysis of Design Characteristics of Global Luxury Fashion Brand 'Shanghai Tang' Journal of Korea & China of Fashion Industry-Academy, 1(1), pp. 71-82
  12. 노미경, 김찬주 (2008). 비비안 탐의 디자인에 나타난 민속풍에 관한 연구. 복식, 58(6), pp. 145-157
  13. Vivienne Tam (2000). China Chic. 조원제 역 (2008). 중국풍. 한길사
  14. 이원화 된 Luxury Market. op. cit
  15. 해외에서는 이들 제품을 고급품(premium products), 사치품(luxury goods)으로 부르지만, 국내에서는 1990년대 중반부터 유통업체들이 사치품이 갖는 부정적 이미지를 없애기 위해 '명품'이라는 단어를 사용하기 시작하였다. "명품 대중화 시대의 명암 <상>", 2007.7.4, 조선일보, 경제 B3
  16. Thomas, Dana (2007). LUXURY. 이순주 역 (2008). 럭셔리. 문학수첩, pp. 10-11
  17. Luxury Market Forecast 2012. op. cit
  18. Global Luxury Goods Market Report: 2008 edition(2008.10). Just-style, Retrieved from 2009.4.29. http://www.just-style.com
  19. 4대 명품 그룹의 연혁 및 브랜드 구조 (2006. 12. 4). 삼성디자인넷, 자료검색일 2009.4.6, http://www.samsungdesign.net
  20. Luxury Market Forecast 2012. op. cit
  21. World Wealth Report (2009). State of World's Wealth. Capgemini and Merrill Lynch, p. 2
  22. 본 연구에서 의미하는 백만장자는 최소 100만 달러이상의 투자 가능한 유동자산을 가진 자를 말하며 현재 거주하는 부동산, 수집품, 보석류, 소모품 등은 제외한 것이다. 즉, 앞서 언급한 급한 Upper Affluent에 해당한다
  23. World Wealth Report, op. cit., p. 5
  24. 아시아 . 태평양지역-호주, 중국, 홍콩, 인도, 인도네시아, 일본, 싱가포르, 한국, 대만
  25. Luxury Market Forecast 2012. op. cit
  26. Thomas, Dana. op. cit., pp. 96-97
  27. Luxury Market in China (2008.6.25). 삼성디자인넷, 자료검색일 2009.4.9, http://www.samsungdesign.net
  28. Luxury Market Forecast 2012. op. cit
  29. Liz Alderman (2007.11.29). In Russia Luxury Market. The New York Times. retrieved 2009. Aug. 5, from http://www.nytimes.com
  30. Rebecca Voight (2007.11.27). India: Another Emerging Luxury Market. The New York Times. retrieved 2009. Aug. 5, from http://www.nytimes.com
  31. Luxury Market Forecast 2012. op. cit
  32. Ibid
  33. Thomas, Dana. op. cit.. pp. 96-97
  34. Luxury Market in China. op. cit
  35. Luxury Market Forecast 2012. op. cit
  36. Ibid
  37. Ibid
  38. Vivienne Tam profile (2008.1.4). CNN online. retrieved 2009. July. 30. from http://www.cnn.com/2008/BUSINESS
  39. Vivienne Tam (2000). op. cit., 서문
  40. Ibid., pp. 358-370
  41. Ibid.. pp. 358-370
  42. 이 드레스들은 뉴욕의 FIT 박물관(Museum of Fashion Institute of Technology)과 메트로폴리탄 박물관(Metropolitan Museum), 앤디 워홀 박물관 (Andy Warhol Museum), V&A 박물관(Victoria & Albert Museum) 등 세계 유수의 박물관에 소장되어 있다
  43. Vivienne Tam (2000). op. cit.. p. 141
  44. Ibid., pp. 140-146
  45. Ibid., pp. 184-203
  46. Vivienne Tam. Wikipedia. retrieved 2009. July 28. from http://www.wikipedia.org
  47. HP 미니 1000 비비안 탐 스페셜 에디션 넷 북, HP Korea 홈페이지, 자료검색일 2009.4.11, http://www.hp.co.kr
  48. A Peony dress. Style.com retrieved 2009. July 29. from http://www.style.com
  49. Vivienne Tam (2009). op. cit
  50. Vivienne Tam (2000). op. cit.. pp. 358-370
  51. Ibid., p. 31
  52. Valerie Steel, John S. Major (1999). China Chic: East Meets West. Yale Press, p. 15
  53. 부적의 상징성을 지닌 용포의 문양은 황제를 보호하고 그에게 엄청난 힘을 부여했으며, 이외에도 용포에는 천구와 하늘을 상징하는 장식이 가득하다. 하단의 우주적인 느낌의 물결문양은 지구를 상징하며 동시에 영원한 행복과 장수를 의미하고, 흉부와 어깨를 장식하는 전설의 동물 용은 우주의 나이를 상징하며 따라서 우주의 최고 권력을 의미한다. Vivienne Tam (2000). op. cit.. pp. 35-37
  54. Vivienne Tam (2000). op, cit.. pp. 358-370
  55. Valerie Steel, & John S. Major. op. cit., p. 90
  56. 곤극(崑劇)은 광둥지역을 중심으로 발달한 극예술 중 하나로, 24개 이상의 장면으로 구성되며 정형화된 춤, 노래, 검무, 팬터마임 등을 수행하는 12명의 배우가 극에 참가한다
  57. 경극(京劇)은 베이징을 중심으로 발달된 희곡으로 중국 각지에서 전해오는 360여 종의 희곡 장르 중 중국인이 가장 좋아하는 창극 예술-노래, 연기, 대사-의 삼위일체에 춤이 곁들여지는 것이 특징이다
  58. Vivienne Tam (2000). op. cit., p. 358.
  59. Ibid.. pp. 425-426
  60. 노미경, 김찬주. 앞의 책, p. 156
  61. Ftancine Parnes (2000.8.10), Vivienne Tam Defines China Chic. Associated Press. retrieved 2009. July. 6, from http://www.highbeam.com
  62. 동양철학에서 우주의 본원(本源)은 기(氣)이며 기가 작용하여 만물을 형성하는데 그 과정은 모든 것이 음양으로 나뉘고 오행의 법칙에 의해서 이루어진다고 보았다. 즉, 음양오행은 우주의 생성과 변화과정을 설명한 것으로 인간을 포함한 우주의 모든 삼라만상이 음양으로 구분되고 그 생성과 소멸이 화(火), 수(水), 목(木), 금(金), 토(土) 오행에 의해서 결정된다고 보았다
  63. Vivienne Tam (2000). op. cit., pp. 35-36
  64. Vivienne Tam. New York Magazine. retrieved 2009. July. 28, from http://www.nymag.com