Growth Strategy and Privatization of Chinese Airports: Implications for IIAC

중국공항들의 성장전략과 민영화: 인천국제공항에 대한 시사점

  • Received : 2009.11.10
  • Accepted : 2009.12.12
  • Published : 2009.12.30

Abstract

This case study explores the stock sale, the resulting governance structures, and the airport management and development in Beijing Capital International Airport and Shanghai International Airport at Pudong. It is imperative for Incheon International Airport Corporation (IIAC) to change the management paradigm to survive in the changing environment and to become hubs in the relevant regions. And IIAC needs to search for the new ownership and governance structure to cope with the internal and external demands for innovation. In this study, along with the recent trends of the global airport industry, we suggest the implications for the IIAC's major decisions, especially, for the stock sale, the resulting governance structure, and the airport development and management. It is suggested that Korean government retain the majority control in the process of privatization to keep IIAC as a government-owned enterprise to provide the public goods to the citizen. Furthermore, to maximize the value of stock sale, IIAC needs to decide strategically the time and speed in the hybrid form of stock selling using trade sale and IPOs.

이 연구는 중국의 공항 중 인천의 허브화 전략의 경쟁공항인 베이징공항(수도), 상하이공항(푸동)을 대상으로 지분매각, 지배구조, 공항운영 및 시설확충 등에 관한 사례를 분석한다. 세계 주요공항의 전략적 허브화 경쟁이 가속화되면서, 인천공항은 급변하는 경영환경에 대처하고 무한경쟁에서 생존하기 위하여 경영 패러다임의 전환이 시급하다. 그 일환으로 공항에 대한 대내외적 혁신요구에 적극 대응하는 새로운 소유구조와 지배구조 및 운영효율화 방안을 모색하여야 한다. 공항의 일반적인 민영화 방안에는 기업거래(trade sale), 기업공개(IPO), 영업허가, 경영위탁, 프로젝트 파이낸싱의 5가지가 있다. 세계 공항산업의 동향과 함께 중국의 경쟁공항의 민영화와 관련하여 지분매각 및 이후의 지배구조에 초점을 맞추어 인천공항의 일부 지분매각과 지배구조, 공항개발 및 운영 등의 주요 의사결정에 대한 시사점을 도출한다. 인천공항이 동북아허브로서 성장하기 위해서는 공항시설 확충을 위한 재원을 조달하여야 하며, 운영 효율성의 강화가 필요하다. 공공성의 보장을 위해 공기업 형태를 유지하되, 민영화의 장점을 살리기 위해, 정부가 51% 이상의 지분을 보유하는 부분 민영화를 하되, 기업 가치를 극대화하기 위해 기업거래와 기업공개를 함께 활용하되 전략적으로 그 속도와 시기를 결정하여야 한다.

Keywords