DOI QR코드

DOI QR Code

기술수용태도에 따른 WCDMA 서비스의 기능별 만족도가 서비스 이용의향에 미치는 영향에 대한 탐색적 연구

Exploratory Research on Relationship between the satisfaction of WCDMA and the Intention to use: Focused on the role of the customer's attitude of technology adoption

  • 발행 : 2009.09.30

초록

최근 이동통신 사업자들은 기존의 CDMA 서비스에서 차세대 이동통신 서비스인 WCDMA 서비스로의 전환을 적극적으로 시도하고 있다. 그러나 여러 이유로 인해 계획보다는 시장 전환이 지연되고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 기존 WCDMA 이용자들을 대상으로 WCDMA 각 세부 서비스의 기능에 대한 만족도와 향후 서비스 지속 이용 의향간의 관계를 분석하였다. 또한 WCDMA가 신규 서비스인 점을 고려해 소비자의 기술 수용 태도를, 이들 서비스 기능에 대한 만족도와 향후 지속 이용 의향 간의 관계에 있어, 조절 변수로 설정하여 추가적으로 중재 회귀 분석을 실시하였다. 본 연구의 분석 결과는 향후 WCDMA 제공 전략에 있어 실무자들에게 유용한 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.

Todays, telecommunications companies tried to transform CDMA users into 3G service, WCDMA users. However, the WCDMA market growth is postponed by the lack of difference between CDMA and WCDMA service, customer's switching barriers such as loyalty program and handset, etc. Therefore, in this study, we tried to identify the relationship between the customer's satisfaction to the WCDMA services and the intention to uses using the WCDMA users' data. Additionally, we set the customer's attitude of technology adoption as a moderating variable between the customer's satisfaction to the WCDMA services and the intention to use. We expect that our results will be useful in planning the strategies of WCDMA service.

키워드

참고문헌

  1. 양희태, 최문기, "번호 이동성 시행 하에서 국내 이동통신 사업자들의 고객 유지 전략," 한국통신학회논문지, 제28권 제2B호, pp. 157-169, 2003.
  2. 김문구, 박종현, 남찬기, "국내 WCDMA 서비스의 시장확산과 마케팅전략 영향요인," 한국통신학회논문지, 제30권 제8B호, pp. 569-580, 2005.
  3. 노광현, "초고속 이동멀티미디어 시스템을 위한 이동 단말 플랫폼 연구," 한국산학기술학회논문지, 제10권 제1호, pp. 96-103, 2009.
  4. 이상훈, 김재범, 이병철, 김윤배, "WCDMA 이동통신 단말기 수요예측에 관한 연구," 한국시뮬레이션학회 논문지, 제15권 제4호, pp. 153-160, 2006.
  5. 홍길표, 김도현, 김헌, 설원식, "통신산업과 인터넷 산업의 융합에 대응하는 주요 통신사업자들의 전략적 패턴," Telecommunications Review, 제11권 제3호, pp. 391-107, 2001.
  6. 문형돈, "국내외 3G 이동통신 시장 현황 및 전망," 주간기술동향, 제1095호, 한국전자통신연구원, 2003.
  7. Y. Kim, "Estimation of consumer preferences on new telecommunications services: IMT-2000 service in Korea," Information Economics and Policy, 17, pp. 73-84, 2005. https://doi.org/10.1016/j.infoecopol.2004.03.002
  8. M. Pagani, "Determinants of adoption of third generation mobile multimedia services," Journal of Interactive Marketing, 18(3), pp. 46-59, 2004. https://doi.org/10.1002/dir.20011
  9. Rogers, E. M, "개혁의 확산," 커뮤니케이션 북스, 2005.
  10. R. L. Oliver, "Whence consumer loyalty-," Journal of Marketing, 63, pp. 33-44, 1999.
  11. ROA Group 홈페이지, Http://korea.researchonasia.com