Abstract
Todays, telecommunications companies tried to transform CDMA users into 3G service, WCDMA users. However, the WCDMA market growth is postponed by the lack of difference between CDMA and WCDMA service, customer's switching barriers such as loyalty program and handset, etc. Therefore, in this study, we tried to identify the relationship between the customer's satisfaction to the WCDMA services and the intention to uses using the WCDMA users' data. Additionally, we set the customer's attitude of technology adoption as a moderating variable between the customer's satisfaction to the WCDMA services and the intention to use. We expect that our results will be useful in planning the strategies of WCDMA service.
최근 이동통신 사업자들은 기존의 CDMA 서비스에서 차세대 이동통신 서비스인 WCDMA 서비스로의 전환을 적극적으로 시도하고 있다. 그러나 여러 이유로 인해 계획보다는 시장 전환이 지연되고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 기존 WCDMA 이용자들을 대상으로 WCDMA 각 세부 서비스의 기능에 대한 만족도와 향후 서비스 지속 이용 의향간의 관계를 분석하였다. 또한 WCDMA가 신규 서비스인 점을 고려해 소비자의 기술 수용 태도를, 이들 서비스 기능에 대한 만족도와 향후 지속 이용 의향 간의 관계에 있어, 조절 변수로 설정하여 추가적으로 중재 회귀 분석을 실시하였다. 본 연구의 분석 결과는 향후 WCDMA 제공 전략에 있어 실무자들에게 유용한 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.