Abstract
This autobiographical narrative interview study aims at exploring how A, one Korean 82-year-old female farmer strived vigorously to learn by herself and to teach her children (4 boys and 3 girls) despite the fact that she was not afford to pay tuitions on time. From 40 times of interview-data three major findings emerged: (1) A learned how to read Korean Japanese and Chinese characters and how to calculate at a free-of-charge teaching center although her father didn't approve of her learning; (2) A tried very hard to earn money inside and outside home to support her children's education, organizing many mutual fraternity meetings to seek mutual financial support, selling mostly farm products as well as farming almost all day and everyday; (3) Although it was so hard to educate three daughters, A was proud of the fact that she was able to put her second daughter to a high school with a promise to pay her tuition later. Some implications of the findings are added.
본 연구는 전북농촌에서 평생 살아온 여성노인 A의 삶의 주제를 찾아본 생애구술사 연구이다. 약 40여회의 면담에서 드러난 A 삶의 주제는 본인의 자율학습과 자식교육을 향한 끊임없는 노력인데 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, A는 어려서 야학당에 다니며 공부를 했다. 둘째, 일곱 자녀의 교육비 마련을 위해 농사를 짓고, 가마니 짜기, 삼베 짜기, 누에치기 등을 하고, 농산물과 해산물을 팔고, 쌀계의 계주역할을 수행하기도 하였다. 셋째, 아들교육이 우선되어 딸들 교육은 어려웠으나 누에가 크면 팔아서 갚는다고 "외상입학"을 시키기도 하면서 어렵게 이어갔다. 동시대 많은 여성노인이 교육기회박탈에 아쉬워하기만 할 때 본인과 자녀의 교육 환경 개선을 위해 노력한 A의 삶은 매우 주목할 만하다. 사회변화의 힘이 개인의 능동적인 노력에서 기인한다는 점을 생각해 볼 때 비슷한 삶의 주제를 가진 이들의 구술생애 연구가 활성화되어 능동적이며 주체적인 농촌 여성노인에 대한 체계적인 이론화가 필요하다고 하겠다.