A Lifelog Tagging Interface using High Level Context Recognizer based on Probability

확률기반 상위수준 컨텍스트 인식기를 활용한 라이프로그 태깅 인터페이스

  • 황주원 (연세대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 이영설 (연세대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 조성배 (연세대학교 컴퓨터과학과)
  • Published : 2009.10.15

Abstract

We can constantly gather personal life log from developed mobile device. However, gathered personal life log in mobile environment have a large amount log and uncertainty such as uncertainty of mobile environment, limited capacity and battery of mobile device. Tagging task using a landmark such as a key word should be required to overcome the above problem and to manage personal life log. In this paper, we propose new tagging method and a life log tagging interface using high level context recognizer based on probability. The new tagging method extract high level context such as landmark of life log using recognizer which is modeled from bayesian network and recommend recognized high level context to user using tagging interface. Finally user can directly do tagging task to life log. This task is a special feature in our process. As the result of experiments in task support level which include usability, level of a goal, function and leading, we achieved a feeling of satisfaction of 81%.

모바일 디바이스의 발전으로 이를 이용하여 개인의 일상정보를 지속적으로 수집할 수 있게 되었다. 하지만 모바일 환경에서 수집한 개인의 일상정보는 그 양이 매우 방대하고, 모바일 환경의 불확실성과 모바일 디바이스의 제한된 용량과 배터리 등의 제약사항이 있어 수집한 일상정보가 불확실하다는 문제점이 있다. 위의 문제점을 극복하고, 일상정보를 효과적으로 관리하기 위해서는 검색성을 갖는 특징정보를 이용하여 태깅하는 작업이 요구된다. 따라서, 본 논문에서는 상위수준 컨텍스트 인식기를 활용한 태깅 인터페이스를 이용하여 보다 정확한 특징정보를 태깅하는 방법을 제안한다. 제안하는 방법은 일상정보의 특징정보인 상위수준 컨텍스트를 베이지안 네트워크로 모델링한 인식기로 추출한 후, 인식한 상위수준 컨텍스트를 태깅 인터페이스를 이용하여 사용자에게 추천하고, 사용자는 추천된 상위 수준 컨텍스트를 선별하여 일상정보에 직접 태깅할 수 있는 것이 특징이다. 제안하는 태깅 인터페이스는 사용성, 목표성, 기능성, 주도성 측면에서 작업지원수준을 평가한 결과 81%의 만족도를 보임을 확인하였다.

Keywords

References

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