초록
워터마킹 기법을 기반으로 하는 익명적 비대칭 핑거프린팅 기법은, 판매자와 익명을 사용하는 구매자간의 프로토콜에 다양한 암호 기술을 적용하여, 판매자로 하여금 콘텐츠에 구매자마다 다른 신호 즉 핑거프린트를 삽입하게 하지만 실제로 구매자가 얻게 되는 (핑거프린트가 삽입된) 컨텐츠가 정확히 어떤것인지 모르게 하는, 판매자와 더불어 구매자의 권리도 지켜주는 저작권 보호 기술이다. 이 기법에서 정직한 구매자는 익명성이 유지될 수 있지만, 콘텐츠의 불법 재배포가 발생하면 판매자는 삽입된 핑거프린트를 증거로 확인하는 분쟁 조정을 거쳐 익명의 재배포자가 실제로 누구인지를 추적할 수 있다. 2007년에 Yong 등은 신뢰기관을 이용한 익명적 비대칭 핑거프린팅 기법을 제안하였는데, 본 논문에서 우리는, 그들의 기법이 중간자 공격에 의해 핑거프린트 값이 노출되는 취약점이 있어 의도를 가진 구매자가 구입한 콘텐츠에서 핑거프린트를 제거할 수 있으며, 또한 구매자가 불법 행위를 하지 않았더라도, 판매자가 저장된 판매 관련 정보를 이용해 익명 구매자의 실제 이름을 알 수 있는 취약점이 있음을 보인다. 덧붙여서, 우리는 이와 같은 취약점을 보완하면서 전체적인 통신회수를 줄이며 구매자 입장에서 복잡한 절차를 거치지 않고 간편하게 상품 구매를 할 수 있는, 효율성에서 개선된 익명적 비대칭 핑거프린팅 기법을 제안한다.
An anonymous asymmetric fingerprinting protocol combined with watermarking techniques, is one of the copyright protection technologies keeping both right of a seller and that of a buyer, where a seller and an anonymous buyer perform such a protocol that employs various cryptographic tools in order that the seller does not know the exact watermarked copy that the buyer receives, while inserting an invisible non-removable fingerprint i.e., each different unique watermark, into each copy of the digital content to be sold. In such a protocol innocent buyers are kept anonymous during transactions, however, the unlawful reseller is unambiguously identified with a real identity as a copyright violator. In 2007, Yong and Lee proposed an anonymous asymmetric fingerprinting scheme with trusted third party. In this paper we point out the weakness of their scheme such as: the buyer with intention can remove the fingerprint in the watermarked content, because he/she can decrypt the encrypted fingerprint with a symmetric key using man-in-the-middle-attack; a real identity of a buyer can be revealed to the seller through the identification process even though he/she is honest. Furthermore, we propose an improved secure and efficient anonymous asymmetric fingerprinting scheme which enables to reduce the number of communication between the participants.