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압축파 속도를 이용한 철도 토공노반의 품질관리 방안 : II. 적용성 검증

A Methodology for Quality Control of Railroad Trackbed Fills Using Compressional Wave Velocities : II. Verification of Applicability

  • 박철수 (한국철도기술연구원 차륜궤도연구실) ;
  • 목영진 (경희대학교 토목건축대학) ;
  • 황선근 (한국철도기술연구원 철도구조연구실) ;
  • 박인범 (경희대학교 토목공학과)
  • Park, Chul-Soo (Vehicle and Track Research Dept., Korea Railroad Research Institute) ;
  • Mok, Young-Jin (College of Architecture and Civil Engrg., Kyunghee Univ.) ;
  • Hwang, Seon-Keun (Vihicle and Track Research Dept., Korea Railroad Research Institute) ;
  • Park, In-Beom (Civil Engrg., Kyunghee Univ.)
  • 발행 : 2009.09.30

초록

예비연구(박철수 등, 2009)를 통해 철도 토공노반에 대한 새로운 품질관리 지표로서 압축파 속도와 계측 기법을 제안하였다. 제안하고자 하는 새로운 품질관리 방안은 밀도를 이용한 품질관리 과정을 동일하게 따랐으며, 다만 밀도를 설계단계의 회복탄성계수와 관련 있는 압축파 속도로 대신하였다. 이와 더불어 현장 함수비가 최적함수비의 ${\pm}2%$를 만족하도록 보완하였다. 본 연구에서는 직접도달파 기법 및 실내 압축파 계측 외에 크로스홀 시험과 공진주시험을 추가로 수행하여, 압축파 속도에 근거한 새로운 품질관리 방안의 적용성을 검증하였다. 응력이 보정된 크로스홀 시험결과는 직접도달파 시험의 결과와 잘 일치 하였고, 공진주시험 결과 또한 크로스홀 시험의 결과와 잘 일치 하였다. 압축파 속도는 이론적으로나 실무적 관점에서 철도 토공노반의 우수한 품질관리 기준임이 밝혀졌다.

In the preliminary investigation (Park et al., 2009), the use of compressional wave velocity and its measurement techniques were proposed as a new quality control measure for trackbed fills. The methodology follows exactly the same procedure as the density control, except the density being replaced by the compressional wave velocity involving consistently with resilient modulus of design stage. The specifications for the control also include field compaction water content of optimum moisture content ${\pm}2%$ as well as the compressional wave velocity. In this sequel paper, crosshole and resonant column tests were performed as well direct-arrival method and laboratory compressional wave measurements to verify the practical applicability of a methodology far the new quality control procedure based upon compressional wave velocity. The stress-modified crosshole results reasonably well agree with the direct-arrival values, and the resonant column test results also agree well with the field crosshole results. The compressional wave velocity turned out to be an excellent control measure for trackbed fills both in the theoretical and practical point of view.

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참고문헌

  1. 박철수, 목영진, 최찬용, 이태희 (2009), "압축파 속도를 이용한 철도 토공노반의 품질관리 방안 : I. 예비연구", 한국지반공학회 논문집, 제25권, 제9호, pp.45-55
  2. 오세붕, 권기철, 정순용, 김동수 (2000), "미소변형률 및 대변형률 조건의 거동에 대한 비등방경화 탄소성 구성모델", 한국지반공학회 논문집, 제16권, 제1호, pp.65-73
  3. D'Appolonia, D. J., Whitman, R. V., and D'Appolonia, E. D. (1969), "Sand Compaction with Vibratory Roller', Journal of the Soil Mechanics and Foundations Division, ASCE, Vol.95, No. SM1, pp.263-284
  4. NAVFAC (1982), Soil Mechanics Design Manual 7.02, Department of The Naval Facilities Engineering Command
  5. Park, C. S., Jung, J. W. and Mok, Y. J. (2008), "Development and Applications of In-Hole Seismic Method to Measure Shear Wave Velocity of Subsurface Materials', Geotechnical Earthquake Engineering and Soil Dynamics IV, ASCE GSP No.181 (CD-ROM), Sacramento, CA
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